Hibrid, Elektrik, Hidrogen

BYD Seal: Model Baharu Yang Dinantikan di Malaysia

Bilakah BYD Seal Akan Tiba di Malaysia? Maklumat Terbaru

Kita semua tahu bahawa BYD, pembuat kereta China, adalah pengeluar utama kenderaan tenaga baharu (NEV) di dunia. Baru-baru ini, Vantage Automotive, pengedar rasmi kereta penumpang BYD di Singapura, memperkenalkan BYD Seal elektrik sepenuhnya di Singapura. Jadi, bilakah kita akan melihat BYD Seal tiba di Malaysia?

BYD-Seal-in-Singapore-4.0

BYD Seal yang memukau adalah sebuah sedan segmen D yang bergaya dan dinamik, yang menggunakan bahasa rekaan baru ‘Ocean Aesthetics’ jenama ini yang menggabungkan penampilan licin dan atletik dengan tahap keselesaan dan kepraktisan yang tinggi, serta rangkaian peralatan yang canggih menjadikannya kereta yang sesuai untuk setiap keluarga.

Selain itu, sama seperti BYD Atto 3 dan BYD Dolphin yang baru-baru ini dilancarkan di Malaysia, BYD Seal yang baru juga berdasarkan pada platform e-Platform 3.0 terkini BYD, yang direka khas untuk kenderaan elektrik sepenuhnya (EV).

BYD-Seal-in-Singapore-7.0

BYD Seal juga adalah kenderaan pertama yang mengaplikasikan teknologi Cell-to-Body (CTB) yang sangat canggih, yang penting untuk memastikan tahap keselamatan, kekakuan torsional, dinamik pemanduan, dan penggunaan ruang yang tiada tandingannya.

BYD Seal juga dilengkapi dengan Bateri Blade sebagai standard. Bateri Blade ini dibangunkan sendiri oleh jenama China ini dengan matlamat utama untuk mengoptimumkan keselamatan, ketahanan, kebolehlancaran, prestasi, dan penggunaan ruang. Paket bateri ini terdiri daripada 172 sel panjang nipis yang menyerupai bilah.

BYD-Seal-in-Singapore-5.0

Selain itu, BYD Seal baharu boleh didapati dalam tiga varian, iaitu, Dinamik, Premium, dan Prestasi. Kereta ini juga ditawarkan dengan pilihan dua drivetrain, Rear Wheel Drive (RWD) dan All Wheel Drive (AWD) supaya pembeli dapat menyesuaikan kereta mereka mengikut keperluan mereka.

Varian Dinamik BYD Seal adalah versi RWD dengan motor tunggal dan kapasiti bateri 61.44kWh. Menempuh jarak 100km dalam masa 7.5 saat, varian Dinamik ini mempunyai kuasa sebanyak 203hp dan jarak WLTP sebanyak 460km.

BYD-Seal-in-Singapore-2.0

Manakala varian BYD Seal Premium juga merupakan versi RWD dengan bateri lebih besar, iaitu 82.56kWh. Varian ini menghasilkan kuasa sebanyak 313hp dan memecut dari 0 hingga 100km/j dalam 5.9 saat. Dengan satu casan, varian ini boleh menempuh jarak WLTP sebanyak 570km.

Prestasi boleh didapati dengan drivetrain AWD dengan motor elektrik pada aksel depan dan belakang yang menghasilkan 160 kW dan 230 kW, dengan kuasa keluaran keseluruhan sebanyak 530hp. Dengan jarak sejauh 520km, varian Prestasi ini adalah sebuah jentera yang sangat bertenaga dan mampu memecut dari 0 hingga 100km/j hanya dalam masa 3.8 saat.

BYD-Seal-in-Singapore-8.0

Jadi, adakah model ketiga BYD di Malaysia akan menjadi BYD Seal dan jika ya, adakah kita akan mendapatkan tiga varian yang sama seperti di Singapura? Kami berharap demikian, tetapi kami rasa tidak. BYD Seal bermula di Singapura dengan harga SG$234,888 (sekitar RM807,335).

Sebagai pecinta kenderaan, kita berharap agar BYD Seal akan segera sampai di Malaysia, membawa teknologi canggih dan prestasi yang menarik ini. Dengan pelancaran ini, kita mungkin akan menyaksikan lebih banyak keluarga Malaysia beralih kepada kenderaan elektrik untuk masa depan yang lebih hijau dan berkesan. Kita akan terus memantau perkembangan ini dan berkongsi lebih banyak maklumat apabila ia tersedia.

BYD-Seal-in-Singapore-1.0

Terus Terang

Kami berharap untuk melihat BYD Seal tiba di Malaysia dalam masa terdekat, menyediakan lebih banyak pilihan kenderaan elektrik kepada masyarakat Malaysia. Dengan teknologi yang canggih dan prestasi yang mengagumkan, BYD Seal mungkin akan menjadi pilihan menarik bagi keluarga Malaysia yang mencari kenderaan yang lebih efisien dan mesra alam.

Previous post

Puspakom Malaysia Punya CEO Baharu: Mahmood Razak Bahman

Next post

Genesis GV80 Coupé: Pencapaian Terbaru dalam Dunia Kenderaan Mewah

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *