Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Apa Yang Anda Harapkan Daripada smart #3

Pembukaan Europe smart #3 Ungkap Spesifikasi Menarik – Perlukah Anda Tunggu Kedatangannya?

Sejak pengenalan smart #3 di acara IAA Mobility 2023, banyak sorotan telah ditumpukan kepada model elektrik baharu ini. Memang, ia kelihatan serupa dengan model terdahulunya, smart #1, tetapi dengan bentuk ‘crossover coupé’ yang memberi tampilan lebih anggun berkat bumbung yang condong.

Harga smart #3 di pasaran Jerman menunjukkan empat pilihan trim:

  • smart #3 Pro+ pada harga € 43,490
  • smart #3 Premium pada harga € 46,490
  • smart #3 25th Anniversary Edition pada harga € 46,990
  • smart #3 BRABUS dengan harga € 50,990

Dari segi spesifikasi, model Pro+ yang merupakan model asas menawarkan ciri-ciri premium. Dengan kuasa 200kW dan jarak operasi sehingga 455km, ia bukan sahaja menawarkan prestasi yang mengagumkan, tetapi juga pilihan ciri menarik seperti skrin infotainment 12.8″ dan pilihan pengecasan cepat sehingga 150kW. Model Premium pula menawarkan penambahbaikan seperti lampu LED CyberSparks dan sistem bunyi Beats.

Namun, apa yang paling menarik ialah model BRABUS yang menawarkan kuasa 315kW, dengan keupayaan memecut dari 0-100km/h dalam masa 3.7 saat sahaja, lebih cepat berbanding model BRABUS yang terdahulu. Ini mungkin berkaitan dengan koefisien hentaman udaranya yang hanya 0.27cd.

Edisi 25th Anniversary pula menawarkan gabungan prestasi BRABUS dengan penampilan Premium, dengan tambahan sistem bunyi 13-speaker dan paparan instrumen digital 9.2″.

Walaupun smart #3 menawarkan banyak ciri menarik, namun dengan populariti yang meningkat untuk model seperti Tesla Model 3 yang berharga RM189K di Malaysia, hanya masa sahaja yang akan menentukan sama ada model ini dapat bersaing di pasaran kita atau tidak.

Terus Terang

Dari segi rekaan dan spesifikasi, smart #3 menonjol dengan tawaran yang menarik, terutamanya dalam segmen kereta elektrik. Walaubagaimanapun, populariti dan penerimaan model ini di Malaysia mungkin bergantung kepada beberapa faktor. Pertama, harga kereta ini mungkin menjadi satu faktor penting memandangkan model kereta elektrik lain seperti Tesla Model 3 yang telah pun mempunyai tempat di hati pengguna Malaysia. Kedua, sokongan infrastruktur untuk kereta elektrik di Malaysia juga memainkan peranan penting dalam memastikan kejayaan model ini. Selain itu, jenama dan reputasi pembuat kereta juga mempengaruhi keputusan pembelian. Dengan sokongan dari Geely dan Mercedes-Benz, smart #3 mungkin mempunyai peluang untuk bersaing dalam pasaran tempatan. Namun, pada akhirnya, keputusan untuk memilih model ini akan bergantung kepada pakej keseluruhan yang ditawarkan – dari segi harga, ciri-ciri, prestasi, dan sokongan selepas jualan.

Ketibaan smart #3 di Malaysia mungkin memberi satu lagi pilihan menarik untuk mereka yang mencari kenderaan elektrik. Namun, dengan saingan yang sengit di segmen ini, pertimbangkan baik-baik sebelum membuat keputusan. smart #3 dikembangkan oleh Geely dan Mercedes-Benz dan telah memperolehi pensijilan keselamatan siber UNECE R155 dan R156. Ini menunjukkan komitmen syarikat dalam memastikan keselamatan pengguna. Namun, apa yang pasti, dengan kehadirannya di Malaysia, pilihan kepada pengguna pasti lebih meluas.

Previous post

Mercedes-Benz Umum Kelahiran "Little G" Versi Kecil G-Class!

Next post

PROTON, Pelopor Warisan dan Budaya Malaysia di Sukan Asia ke-19

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *