Berita Auto

Mercedes-Benz Umum Kelahiran “Little G” Versi Kecil G-Class!

Edaran Baru Oleh Mercedes-Benz Untuk Para Peminat SUV Mewah: G-Class Si Kecil Akan Menyusul Tak Lama Lagi!

Mercedes-Benz, sebuah jenama automotif mewah dari Jerman, bukanlah satu nama asing bagi peminat kereta di seluruh dunia. Bukan sahaja dikenali sebagai salah satu jenama teksi paling popular di Eropah, tetapi juga sebagai limusin kegemaran bagi pegawai kerajaan di Malaysia. Namun, daripada semua produk yang dikeluarkan oleh Mercedes-Benz, G-Wagon adalah yang paling mendapat tempat di hati ramai.

Baru-baru ini, Mercedes-Benz mengumumkan bahawa mereka sedang membangunkan sebuah G-Class versi kecil, atau lebih dikenali sebagai “Little G”. Pengumuman ini dilakukan semasa pelancaran Konsep CLA di Pameran Motor Munich. Di sana, mereka menunjukkan gambar teaser bagi kenderaan off-road baharu ini.

Pada peringkat awal ini, maklumat mengenai model baru ini masih terhad. Namun, CEO Mercedes-Benz, Ola Kallenius, ketika ditemui oleh CNBC, menyatakan bahawa model ini akan dilancarkan dalam “beberapa tahun” lagi. Menariknya, beliau juga menyebut bahawa kenderaan ini kemungkinan akan menjadi kenderaan elektrik (EV).

Kallenius dengan penuh semangat berkata, “Kami mempunyai sesuatu yang istimewa untuk peminat G di seluruh dunia. Malam ini, kami akan mengumumkan bahawa akan ada ‘Little G’. Jadi, anak kepada ‘Big G’ juga akan hadir kepada peminat G di seluruh dunia dalam beberapa tahun lagi.”

Sebuah teaser yang dikongsikan oleh Auto Express juga menunjukkan bentuk model baharu ini, yang memastikan ia akan mempunyai bentuk kotak serupa dengan G-Class semasa, tetapi saiznya jelas lebih kecil. Ia akan dikenali sebagai g-Class berbanding G-Class, yang mencerminkan saiznya yang lebih kecil.

Desas-desus mengenai baby G-Class mula merebak lagi awal tahun ini selepas sebuah penerbitan Jerman mengatakan model sedemikian sedang disiapkan untuk pelancaran pada tahun 2026. Mengambil kira industri automotif yang sedang menuju ke arah elektrifikasi, adalah logik jika kenderaan ini akan menjadi EV.

Sumber-sumber mengatakan bahawa baby G-Class baharu ini akan menggunakan platform Mercedes-Benz MMA yang akan datang dan ada spekulasi bahawa ia mungkin mempunyai arkitektur elektrik 800-volt. Oleh itu, boleh dijangka ia akan mempunyai julat yang baik dan kuasa yang mengagumkan.

Walaupun Baby G-Class baharu ini akan menjadi kereta kompak Mercedes-Benz, ia tidak mungkin sekecil Suzuki Jimny tetapi mungkin hampir sama saiz dengan Jeep Wrangler. Masih belum diketahui sama ada ia akan mempunyai dua pintu atau empat pintu.

Terus Terang

Mengambil kira kegemaran masyarakat terhadap G-Wagon, “Little G” tentunya akan mendapat sambutan hangat apabila dilancarkan. Namun, dengan informasi yang terhad pada masa ini, kita hanya boleh menunggu dan melihat bagaimana ia akan mengubah landskap kenderaan mewah di pasaran.

Gambar dan maklumat terima kasih kepada Carscoops. Artikel berkaitan dipautkan di sini.

Previous post

Nissan Malaysia Lancar Pusat Terulung Mereka di Petaling Jaya

Next post

Apa Yang Anda Harapkan Daripada smart #3

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *