Berita Auto

Mitsubishi ASX 2023: Adakah Ia Akan Kembali ke Malaysia?

SUV Kompak Terbaharu dari Mitsubishi: ASX 2023 Diumumkan – Adakah Pasaran Malaysia Akan Melihat Kembalinya Ikon Ini?

Kita semua masih ingat hari-hari bila Mitsubishi mempunyai banyak pilihan model di Malaysia. Selepas dua tahun hilang, peluang untuk melihat ASX, sebuah ikon Mitsubishi di jalanan Malaysia, mungkin akan berlaku kembali.

Mengenali Mitsubishi ASX

Mitsubishi ASX, juga dikenali sebagai RVR atau Outlander Sport di pasaran tertentu, adalah salah satu model teras jenama ini. Diperkenalkan di Eropah pada tahun 2010 dan di Malaysia sehingga 2021, ASX menikmati populariti yang mantap. Dibangunkan berdasarkan platform Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance CMF-B, ASX yang baharu adalah SUV kompak yang disediakan oleh Renault khusus untuk pasaran Eropah.

Reka Bentuk dan Ciri-Ciri

Reka bentuk luaran ASX 2023 menampilkan siluet yang diperkemas dari hadapan ke belakang. Jeriji gagah dengan logo tiga berlian ikonik menyerlahkan muka perisai dinamik jenama itu. Sisi licin dan bahu lebar menyerlahkan kehadirannya di jalan raya.

Model ini turut menawarkan pelbagai pilihan enjin, termasuk model plug-in hybrid (PHEV) dengan enjin petrol 1.6 liter, dua motor elektrik dan bateri 10.5 kWj. Model hibrid sepenuhnya (HEV) terdiri daripada enjin petrol 1.6 liter dengan dua motor elektrik dan bateri 1.3 kWj.

Keselesaan dan Keselamatan

Di dalam, ASX 2023 menawarkan ruang yang luas untuk penumpang dan kargo. Terdapat juga Sistem Paparan Audio Berkaitan Telefon Pintar (SDA) yang terletak di tengah panel instrumen. Sistem Multi-Sense yang diiringi melalui SDA membolehkan panduan memilih mod panduan yang paling sesuai dengan keperluan dan pilihan mereka.

Untuk keselamatan tambahan, ASX juga dilengkapi dengan teknologi bantuan bimbingan termaju seperti MI-PILOT untuk bantuan bimbingan lorong tunggal di lebuh raya, yang menggabungkan Adaptive Cruise Control (ACC) dan Aisle Center Assist (LCA).

Peluang ASX Kembali ke Malaysia?

Pengeluaran ASX 2023 akan bermula di kilang penapisan Renault di Valladolid, Sepanyol, dan akan berada di bilik pameran jenama itu di pasaran Eropah terpilih mulai Mac 2023. Bagaimanapun, tiada pengumuman rasmi mengenai rancangan untuk membawa ASX kembali ke Malaysia.

Mitsubishi ASX 2023 adalah gabungan reka bentuk yang menarik, ciri teknologi canggih dan pilihan enjin yang fleksibel. Walaupun masih terdapat ketidakpastian berhubung kembalinya ASX ke pasaran Malaysia, kemunculan semula model itu pasti akan menyuntik nafas baharu kepada jenama Mitsubishi di negara ini.

Buat masa ini, kami hanya boleh menunggu dan berharap Mitsubishi ASX akan kembali ke Malaysia, memberikan pilihan yang lebih menarik dan kompetitif dalam segmen SUV kompak. Walau apa pun yang berlaku, ASX 2023 adalah petanda bahawa Mitsubishi masih komited untuk menawarkan produk berkualiti dan inovatif kepada pengguna di seluruh dunia.

Previous post

Pelancaran SUV Elektrik Kia EV9: Jarak Lebih 500KM & 7 Tempat Duduk

Next post

Kemenangan Berturut-turut Honda di Suzuka 8 Hours 2023

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *