Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Mitsubishi ASX Semua Baharu Didedahkan Tetapi Untuk Eropah Sahaja

ASX baharu ini muncul hasil daripada perkongsian dengan Renault.

Sekiranya anda tidak tahu, ASX adalah singkatan kepada ‘Active Smart Crossover’ dan mungkin merupakan SUV kompak pertama di Malaysia.

ASX (juga dikenali di sesetengah pasaran sebagai RVR atau Outlander Sport) ialah SUV kompak dengan jualan sebanyak 1.32 juta unit di sekitar 90 negara.

Pasaran terbesar ialah Amerika Utara, Eropah, Australia dan China. Pada masa ini ia kekal sebagai kenderaan jualan ketiga tertinggi yang ditawarkan oleh Mitsubishi Motor Corporation.

Untuk 2020, Mitsubishi melancarkan model ASX serba baharu dan ia dilancarkan di banyak pasaran kecuali Malaysia. (lihat gambar di bawah)

Kini muncul berita tentang ASX serba baharu, yang merupakan model Renault Captur 2021 yang kena rebadge semula (yang belum tiba di Malaysia)

Reka bentuk luaran ASX terbaharu ini telah melalui baik pulih besar-besaran di bawah falsafah reka bentuk “robust & ingenious,” yang berfungsi sebagai ungkapan slogan global MMC “Drive Your Ambition.”

Mitsubishi ASX ialah SUV kompak yang direka bentuk untuk bandar, menawarkan kepelbagaian yang luas yang menjadikannya sempurna untuk semua daripada penggunaan harian hingga pengembaraan yang menarik. Badannya yang ringan dan padat digabungkan dengan garis penglihatan pemandu SUV memberikan ASX pengendalian yang terbaik dan kebolehmanduan yang mudah.

Untuk pasaran Eropah, ASX dikuasakan oleh enjin 2.0L MIVEC 16-injap yang dilengkapi sama ada transmisi manual lima kelajuan atau INVECS-III CVT dengan Mod Sukan enam kelajuan. Kedua-dua versi pacuan dua dan empat roda tersedia.

Mitsubishi ASX juga memberikan jaminan dan keselamatan, dengan ciri termasuk badan keselamatan impak RISE dan sistem brek Forward Collision Mitigation (FCM).

Kini hadir ASX generasi ketiga, ya generasi kedua (Eclipse) tidak langsung sampai ke Malaysia, tetapi ia dijual dengan agak baik di Singapura.

Berdasarkan platform Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance CMF-B, ASX baharu ialah SUV kompak yang dibekalkan oleh Renault dan dibangunkan khusus untuk pasaran Eropah.

Model ini akan dikeluarkan di kilang Renault Valladolid di Sepanyol dan akan berada di bilik pameran Mitsubishi Motors di pasaran Eropah terpilih mulai Mac 2023.

ASX baharu menampilkan silhouette mengalir dari hadapan ke belakang, dan garisan watak yang naik ke arah belakang digabungkan dengan bumbung terapung untuk memberikan kenderaan gaya dinamik yang menyerlahkan pemanduan tangkasnya.

Elemen konsep reka bentuk Dynamic Shield Mitsubishi Motors ditambah pada muka hadapan, dengan gril teguh menampilkan logo ikonik tiga berlian. Tambahan pula, bahagian badan yang ramping dan bahu yang lebar menekankan kehebatan kenderaan itu kuat mencengkam tanah.

ASX generasi baharu ini menampilkan pelbagai pilihan rangkaian kuasa untuk memadankan pelbagai keperluan harian di Eropah (tidak termasuk pasaran ASEAN).

Mendahului barisan itu ialah model plug-in hybrid (PHEV) dengan enjin petrol 1.6 liter, dua motor elektrik (pemula alternator dan motor utama), kotak gear automatik pelbagai mod dan 10.5 kWj. bateri.

Model hibrid penuh (HEV) terdiri daripada enjin petrol 1.6 liter dengan dua motor elektrik, kotak gear automatik pelbagai mod dan bateri 1.3 kWj. Model hibrid ringan menggabungkan turbo suntikan terus 1.3 liter dengan transmisi manual 6-kelajuan atau transmisi automatik klac berkembar 7-kelajuan (7DCT), dan model entry level boleh didapati dengan enjin petrol pengecas turbo 1.0 liter dan transmisi manual 6-kelajuan.

Di dalam, ruang kargo yang luas dan bangku belakang gelongsor meningkatkan kemudahan pengguna. Smartphone-link Display Audio (SDA) terletak di tengah-tengah panel instrumen, dan sistem Multi-Sense dikawal melalui SDA membolehkan pemandu memilih mod pacuan yang paling sesuai untuk mereka.

Selain itu, sistem bantuan pemandu lanjutan seperti teknologi bantuan pemandu satu lorong MI-PILOT untuk lebuh raya, yang menyepadukan Adaptive Cruise Control (ACC) dan Lane Centering Assist (LCA), tersedia untuk menyokong pemanduan selamat.

Previous post

Mitsubishi Outlander Menang Australian Good Design Award 2022

Next post

Proton Buka Pusat Servis Yang Ke-149 Di Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *