Hibrid, Elektrik, Hidrogen

BYD Lancar Kereta NEV ke-5 Juta: Satu Pencapaian Dunia

BYD Catat Rekod Dunia dengan Pelancaran Kereta Tenaga Baru (NEV) ke-5 Juta pada 9 Ogos 2023

BYD, pengeluar automotif Cina yang terkenal dalam industri kenderaan tenaga baru (NEV), telah mencapai satu lagi pencapaian yang membanggakan dalam sejarah automotif dunia.

BYD: Pemimpin Global dalam Tenaga Baru

Pada 9 Ogos 2023, BYD telah melancarkan kenderaan NEV ke-5 juta mereka, menjadikan mereka pengeluar automotif pertama di dunia yang mencapai tonggak ini. Dikenali sebagai DENZA N7, kenderaan ini adalah simbol komitmen BYD terhadap pengangkutan mampan.

Dalam tempoh 13 tahun, dan setelah BYD menghasilkan satu juta NEV pertama, ianya diikuti dengan tiga juta dalam masa hanya 18 bulan kemudian, dan kini mencapai lima juta dalam tempoh tambahan hanya 9 bulan lagi. Rekod ini tidak hanya menunjukkan perkembangan pesat BYD tetapi juga kejayaan dalam mendorong industri NEV.

Pencapaian dan Penembusan Pasaran

Pada tahun 2022, jualan BYD telah melebihi 1.86 juta unit. Momentum ini berterusan ke tahun 2023, dengan jualan kumulatif sebanyak 1.5 juta unit dari Januari hingga Julai, termasuk jualan luar negara yang menonjol sebanyak 92,469 unit.

Sejak 2010, BYD telah memperluas kehadiran global dengan memperkenalkan bas dan teksi tenaga baru di lebih 400 bandar di 70 negara. Model seperti BYD Atto 3 telah mendominasi pasaran di Thailand, Israel, dan Singapura. Pada Julai 2023, BYD juga mengumumkan rancangan untuk tiga kilang baru di Brazil.

Kehadiran di Malaysia

BYD kini telah menetapkan diri mereka di Malaysia dengan pasaran EV dan NEV yang berkembang pesat, melalui pengenalan BYD Atto 3 dan BYD Dolphin. Kami di Malaysia mengalu-alukan BYD dan berharap jenama ini akan mendapat kejayaan yang lebih besar di masa depan.

Inovasi dan Masa Depan Hijau

Dengan pelaburan lebih dari RMB20 bilion dalam R&D pada 2022 dan peningkatan tahun-ke-tahun sebanyak 90.31%, BYD menunjukkan kekuatan inovatif mereka. Lebih 28,000 daripada 40,000 paten global telah diluluskan.

BYD, sebagai pelopor dalam revolusi tenaga baru, berhasrat untuk menyediakan pengalaman mobiliti yang lebih baik kepada pelanggan di seluruh dunia, sambil menyumbang kepada masa depan yang lebih hijau.

Terus Terang

Rekod 5 juta kenderaan NEV oleh BYD bukan sahaja menetapkan standard baru dalam industri automotif tetapi juga memberi harapan dan inspirasi kepada kita semua untuk masa depan yang lebih mampan dan hijau.

Tahniah BYD atas pencapaian monumental ini!

Maklumat dan gambar terima kasih kepada Yahoo Finance dan artikel mereka dipautkan di sini.

Previous post

Honda Malaysia Lancar City Terbaru: Variasi RS Tambah Menarik

Next post

Konvoi EV GWM 2023: Pengalaman Menakjubkan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *