Berita Auto

Terbaharu! Kia Picanto Generasi Ketiga Dapatkan Wajah Baru

Picanto Kia 2024 Kini Lebih Bergaya dengan Inspirasi dari Model Niro, Padankan Teknologi dan Ciri Keselamatan yang Mengagumkan

Memperkenalkan facelift terkini dari Kia Picanto yang sudah lama disenangi. Walaupun ia belum tentu akan tiba di Malaysia, kita tidak boleh mengabaikan inovasi dan reka bentuk yang dibawanya.

#Reka Bentuk Baharu yang Menggoda

Model 2024 Kia Picanto hadir dengan wajah yang baru, diilhamkan oleh model Kia Niro yang baru dilancarkan di Malaysia. Lampu hadapan lebih tegak pada kali ini, sementara bumper depan dan gril ‘hidung harimau’ telah mendapat sentuhan tambahan serta elemen pengambilan udara yang sebenar. Pada bahagian belakang, terdapat bumper dan tailgate baharu yang menonjolkan lebar kereta. Kia Picanto dengan jelas telah mengikuti falsafah reka bentuk terbaru Kia yang dikenali sebagai ‘Opposites United’. Walaupun hanya facelift, ukuran Picanto tidak berubah. Ia masih merupakan hatchback segmen A yang kecil molek.

#Stail Sporty dengan GT-Line

Ada kit GT-Line untuk penampilan yang lebih sporty dan saiz roda berkisar dari 14 hingga 16 inci. Model GT-Line diperkayakan dengan reka bentuk potongan berlian. Empat warna baharu telah diperkenalkan untuk Picanto: Signal Red, Smoke Blue, Sporty Blue dan Adventurous Green.

#Dalaman Bergaya dan Mesra Alam

Di dalam, kita dapat melihat usaha Kia untuk lebih bergaya dalam bentuk kompak ini serta pilihan bahan yang lebih mesra alam. Terdapat pakej warna Adventurous Green dan Rich Brown baru serta Pakej Glossy Black pada model GT-Line. Kulit dalam Picanto adalah tiruan, yang menurut Kia, dipilih untuk mengurangkan kesan alam sekitar.

#Infotainment dan Teknologi

Picanto dilengkapi dengan skrin sentuh infotainment 8 inci dan paparan digital 4.2 inci untuk kluster instrumen pemandu. Apple CarPlay dan Android Auto adalah standard, dan terdapat sokongan untuk sambungan Bluetooth banyak. Kereta ini juga menampilkan kemaskini melalui udara.

#Prestasi dan Kuasa

Kia Picanto 2024 dikuasakan oleh enjin tiga silinder 1.0L atau empat silinder 1.2L tanpa penambah turbo, yang mana yang terakhir mungkin dikenali oleh pemilik Picanto di Malaysia. Walaupun enjin tidak mengalami peningkatan besar, terdapat perubahan pada talian gas pembuangan dan pemasaan injap yang meningkatkan kecekapan dan emisi. Pilihan transmisi adalah manual 5-kelajuan atau manual automatik 5-kelajuan.

#Keselamatan Luar Biasa

Ciri keselamatan sangat meluas pada hatchback kecil ini. Terdapat pelbagai ciri ADAS termasukForward Collision Avoidance Assist 1.5 with vehicle, cyclist, dan pedestrian detection dan Junction Turning functionality. Terdapat juga Blind-Spot Collision-Avoidance Assist, Lane Keeping Assist, Driver Attention Warning, dan Leading Vehicle Departure Warning, antara lain.

#Akhir Kata

Kia Picanto yang telah diberi nafas baru ini pasti akan menarik perhatian di pasaran global dengan gabungan reka bentuk yang bergaya, teknologi yang canggih, dan ciri keselamatan yang mengagumkan. Walaupun belum pasti akan sampai ke Malaysia, kita berharap ia akan menemui jalan ke sini suatu hari nanti sebagai pilihan yang berdaya saing dalam segmen hatchback. Teruskan dengan kami di Gohed Gostan untuk lebih banyak berita mengenai kenderaan terbaru di seluruh dunia!

Previous post

Kia Niro EV Semua Baharu Dilancarkan di Malaysia!

Next post

PROTON X70 1.5TGDi Kini Dalam Varian Premium X!

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *