Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Panggilan Balik Model Tesla S, X dan Y di AS: Apa Kesan di Malaysia?

Panggilan Balik Tesla Untuk Model S, X dan Y di Amerika Syarikat Disebabkan Kamera Hadapan Tidak Selari: Adakah Kesannya Ke Malaysia? Bagaimana Dengan Masa Depan Elektrik di Negara Kita?

Mungkin banyak di antara kita sudah tahu, syarikat pembuat kereta Amerika, Tesla, sekali lagi menjadi tajuk utama kerana – ya, anda teka betul – satu lagi panggilan balik. Bagi sesiapa yang baru mengenali jenama ini sejak pelancarannya di Malaysia, situasi ini pastinya menimbulkan banyak persoalan tentang kebolehpercayaan Tesla sebagai jenama mewah dan kebolehpercayaannya berdasarkan kualiti pembinaan dan keandalan produk yang ditawarkan.

Tesla-Malaysia-Launch-Pavillion-E-Large

Dalam isu terbaru ini, Tesla telah mengumumkan panggilan balik tertentu untuk Model S, X dan Y di Amerika Syarikat kerana sudut kamera hadapan mungkin tidak selari dengan spesifikasi. Ini mungkin melumpuhkan beberapa fitur keselamatan aktif tanpa memberi amaran kepada pemandu tentang ketidaktersediaannya. Secara total, 1,337 kenderaan Tesla mungkin terlibat dalam panggilan balik ini, dengan 80% unit dianggarkan mempunyai kecacatan ini. Unit Model S yang dibuat antara 24 Januari dan 10 Julai, unit Model X yang dibuat antara 17 Januari dan Julai 2023, serta unit Model Y yang dihasilkan antara 27 April dan 13 Julai juga merupakan sebahagian dari panggilan balik ini.

Kami diberitahu bahawa Tesla sebelum ini telah memanggil balik 137 unit Model Y kerana roda stereng mereka tidak dipasang mengikut spesifikasi, sementara beberapa unit Model 3 dipanggil balik pada bulan April kerana pemaut pada link lateral suspensi depan berakhir menjadi longgar dari masa ke masa, yang boleh menyebabkan link suspensi terpisah dari sub-frame.

Dalam kajian terbaru yang diterbitkan oleh iSeeCars, Tesla dinamakan sebagai jenama kereta yang paling banyak dipanggil balik di Amerika Syarikat, dengan Model S, 3, X, dan Y menduduki empat daripada lima tempat teratas untuk model yang paling banyak dipanggil balik. Ini pastinya menimbulkan persoalan tentang sejauh mana kebolehpercayaan semua model Tesla Y baru ini di Malaysia dan pada harga yang ditawarkan, ia mungkin akan memberi kesan lebih kepada pemilik.

Tesla-Malaysia-Launch-Pavillion-B-Large

Jadi, apa yang akan Tesla lakukan seterusnya? Adakah ia akan menunda penghantaran unit Model Y Malaysia? Lebih penting lagi, apa yang akan berlaku pada masa depan setelah Tesla menghantar kenderaan kepada pemilik baru di Malaysia? Sudah pasti pelanggan ini tidak suka jika kereta mereka dipanggil balik setiap minggu, bukan?

Gambar dan maklumat terima kasih kepada InsideEVs dan artikel penuh mereka boleh didapati di sini.

Previous post

Imej Pertama Model Kia Sorento 2024: Penampilan Baharu yang Menawan

Next post

Nissan: Cipta Sejarah Dengan Jualan Kenderaan Elektrik Melebihi Sejuta

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *