Berita Auto

PALSU: Warga Emas Wajib Jalani Pemeriksaan Mata Untuk Terus Memandu

Pemandu Warga Emas Di Malaysia Tidak Akan Dikehendaki Untuk Membuat Ujian Semula JPJ – Berita Viral Di Whatsapp Disahkan Sebagai Palsu

Dalam dunia yang semakin digital, berita palsu atau ‘fake news’ semakin menjadi masalah utama. Dalam artikel ini, kami ingin membincangkan tentang isu yang paling hangat diperkatakan baru-baru ini berkaitan dengan pemandu warga emas di Malaysia.

Ada satu berita yang tular di Whatsapp yang menimbulkan kekeliruan dalam kalangan pembimbing warga emas di negara kita. Berita itu mendakwa pemandu yang berumur akan diwajibkan menjalani pemeriksaan mata dan pemeriksaan kesihatan serta pemeriksaan semula untuk JPJ mengekalkan lesen memandu mereka.

Bagaimanapun, JPJ sendiri telah mengesahkan berita tersebut adalah palsu. Oleh itu, kami menasihatkan anda untuk tidak menyebarkan berita ini lagi. Selain itu, berhati-hati dengan berita yang anda terima daripada platform yang bukan rasmi seperti Whatsapp, Facebook, Instagram, Twitter dan lain-lain.

Sebaliknya, adalah tidak adil kepada pemandu tua di Malaysia kerana ada yang melihat tindakan mewajibkan mereka mengambil semula peperiksaan untuk mengekalkan lesen mereka sebagai diskriminasi.

Menurut kenyataan Jabatan Pengangkutan Jalan Malaysia (JPJ):

JPJ dengan ini ingin memaklumkan bahawa kenyataan yang telah tular di WhatsApp yang mewajibkan Warga Emas yang berusia 65 tahun dan ke atas perlu menjalani pemeriksaan mata dan pemeriksaan kesihatan bermula tahun 2024 adalah tidak benar.

Sehubungan itu, pembaharuan lesen memandu bagi warga emas adalah seperti biasa.

Dalam hal ini, JPJ menasihatkan orang ramai agar tidak mudah percaya dan menghubungi pejabat JPJ yang berdekatan bagi mendapatkan maklumat yang lebih tepat supaya tidak tertipu.

Adalah penting untuk memastikan kebenaran berita sebelum menyebarkannya. Kami gembira kerana salah seorang pembaca kami telah membuat kajian untuk melihat berita palsu yang sedang viral di Whatsapp ini dan membawanya kepada perhatian bersama dengan kenyataan rasmi JPJ mengenainya agar anda semua lebih arif dan mengelak daripada menyebarkan berita palsu.

Kami ingin menyampaikan mesej penting kepada semua pembaca – pastikan anda mengesahkan kebenaran sebarang berita sebelum menyebarkannya. Jika anda ingin mengetahui sesuatu tentang JPJ atau apa-apa sahaja, terdapat laman web rasmi yang anda boleh pergi atau nombor yang anda boleh hubungi. Jadi, jangan mudah terpengaruh dengan group Whatsapp. Ingat, sentiasa berhati-hati di internet, Malaysia.

Previous post

Kebangkitan Saab Semakin Dekat: Pelabur Rahsia Buat Perjanjian Pada Ogos

Next post

Imej Pertama Model Kia Sorento 2024: Penampilan Baharu yang Menawan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *