Berita Auto

Pecah Rekod! Tawaran Plat “FF” Hampir RM709,000 Sebabkan Server JPJ Rosak

Kami tidak melawak! Masyarakat Malaysia betul-betul suka plat nombor mereka, hingga tahap sanggup memecahkan bank dan server!

Baru-baru ini, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) telah membuka bidaan atas talian untuk plat nombor yang cukup unik, iaitu plat “FF”. Ramai yang tergamam apabila tawaran plat ini telah membawa kepada keruntuhan server!

Benar, sejak jam 7 malam semalam (18 Mei 2023), bidaan atas talian JPJ untuk plat nombor “FF” telah menyebabkan terlalu banyak pengunjung sehingga server tidak dapat menangani dan memutuskan untuk ‘menyerah kalah’. Akibatnya, bidaan ini terpaksa dilanjutkan.

JPJ sendiri telah memaklumkan perkara ini di media sosial mereka, berbunyi “Untuk makluman, bidaan untuk siri plat nombor “FF” yang dijadualkan untuk ditutup pada 18 Mei 2023 telah dilanjutkan selama 24 jam dan akan ditutup pada 19 Mei 2023 pada jam 22:00:00 (10 malam) akibat gangguan perkhidmatan. Kami menghargai pengertian anda dan memohon maaf atas sebarang kesulitan yang timbul. Terima kasih.”

Yang mengejutkan, salah satu plat nombor ini, “FF 9,” kini mempunyai tawaran tertinggi sebanyak RM708,775. Bagaimana rakyat Malaysia mampu membayar ini sedangkan kita adalah orang yang sama yang memprotes harga petrol naik sedikit? Adakah ini semua hanya topeng atau benar-benar rakyat Malaysia sedang bergelut? Walau apa pun, sekurang-kurangnya beberapa daripada kita berjaya, agaknya.

Di dalam situasi sekarang di mana banyak rakyat Malaysia sedang berkerja keras untuk mencari nafkah untuk keperluan hidup, sangat memeranjatkan melihat orang-orang membelanjakan wang sebanyak itu untuk plat nombor.

Plat nombor sehebat mana pun, seharusnya tidak menjadi sebab kerosakan server. Lagipun, apalah yang kami tahu tentang gaya hidup mewah? Beberapa orang yang dikenali sebagai individu yang berhemat dan selalu berusaha untuk menyimpan setiap sen yang diperoleh, jelas mereka bukan target utama dalam situasi ini.

Di tengah kegemaran masyarakat Malaysia terhadap plat nombor yang begitu tinggi, terdapat keperluan untuk mengambil kira keseimbangan antara hasrat untuk memiliki plat nombor unik dengan keadaan ekonomi yang sukar dihadapi oleh ramai rakyat. Sementara ada individu yang mampu membelanjakan jumlah yang besar untuk plat nombor, ada juga mereka yang sedang berjuang untuk mencari nafkah harian dan memenuhi keperluan hidup mereka.

Penting untuk menghargai perbezaan dalam pandangan dan pilihan individu dalam menggunakan wang mereka. Walau bagaimanapun, adalah penting juga untuk tidak melupakan tanggungjawab sosial dan keperluan asas masyarakat. Sementara beberapa orang mungkin berjaya dalam penawaran untuk plat nombor, kita tidak boleh mengabaikan kenyataan bahawa terdapat individu yang lebih memerlukan bantuan dan sokongan dalam kehidupan mereka.

Oleh itu, sebagai masyarakat, kita perlu menghargai perbezaan dalam kehidupan dan aspirasi setiap individu, sambil memastikan bahawa kita menjaga keseimbangan antara memenuhi keinginan peribadi dan memberikan perhatian kepada kebajikan bersama.

Previous post

Volvo Car Malaysia: Pencapaian, Pelan dan Potensi Masa Hadapan

Next post

Ora Good Cat 500 Ultra Menggegarkan Pasaran dengan Hijau Pistachio

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *