Bisnes

Volvo Car Malaysia: Pencapaian, Pelan dan Potensi Masa Hadapan

Membongkar Rahsia Kejayaan Volvo di Malaysia bersama Pengarah Urusan, Charles Frump

Salam sejahtera kepada semua pembaca gohedgostan.com! Rakan pengarang kami Subhash Nair berpeluang berbual dengan Charles Frump, Pengarah Urusan Volvo Car Malaysia, yang dengan sukacitanya berkongsi visi dan pelan jangka panjang mereka.

Volvo Car Malaysia telah mencatat peningkatan luar biasa tahun lalu dengan peningkatan penjualan sebanyak 43% (3,194 unit). Menariknya, 72% daripada jumlah penjualan itu adalah daripada gabungan kenderaan elektrik sepenuhnya dan Plug-in Hybrid Electric Vehicles. Memang kagum!

Charles menegaskan yang mereka lebih hampir dari sebelum ini kepada matlamat 2025 mereka untuk menjual 75% daripada barisan produk Recharge Pure Electric. Bagi tahun ini, Volvo Car Malaysia berhasrat untuk menambah jumlah kenderaan elektrik yang dijual. Sudah tentu, mereka mengharapkan satu lagi tahun yang mengagumkan dengan pertumbuhan penjualan tahun demi tahun yang baharu.

Volvo SELEKT juga berkembang dengan baik, seperti yang kita saksikan dengan pengedar mereka, Federal Auto dan Sime Darby Auto. Volvo kini mempunyai lima pusat Volvo SELEKT dan merancang untuk memperluaskannya di seluruh Malaysia. Jadi, berita baik kepada peminat kereta terpakai – bila anda membeli kereta Volvo SELEKT, anda bukan sahaja mendapatkan kereta terpakai yang hebat, tetapi juga jaminan keaslian dari Volvo.

Mereka juga ingin mengekalkan penyelesaian berkualiti tinggi dengan kenderaan yang terlibat dalam kemalangan. Ini dapat dilihat melalui pelaburan beberapa pengedar mereka di Lembah Klang dalam Body and Paint. Ada tiga Volvo Certified Damage Repair Centres di dalam rangkaian pengedar mereka dan mereka berhasrat untuk memperluaskan perkhidmatan ini ke negeri-negeri lain.

Volvo Car Malaysia juga berusaha untuk bergerak ke hadapan dengan memperkenalkan platform penjualan dalam talian mereka. Mereka menawarkan peluang kepada pelanggan untuk melakukan pembelian dalam talian tanpa sebarang masalah, dengan harga yang telus dan terus dari Volvo. Jadi, tak perlu lagi nak beratur panjang!

Sehingga kini, mereka mempunyai dua model yang tersedia di platform penjualan dalam talian mereka – Volvo XC40 Recharge Pure Electric dan Volvo C40 Recharge Pure Electric, dengan lebih banyak lagi akan datang di masa hadapan. Volvo ingin memastikan bahawa pengalaman pembelian dalam talian adalah sama mudahnya seperti membeli kereta di showroom.

Apabila ditanya tentang perkembangan ke Pantai Timur Malaysia, Charles berkata mereka belum ada rancangan tetapi menasihati kita semua untuk terus mengikuti Volvo Car Malaysia untuk sebarang kemaskini masa hadapan.

Persoalannya, adakah kedatangan Tesla menjadi ancaman kepada Volvo? Charles dengan yakin menyatakan bahawa mereka melihat pesaing lain sebagai peluang untuk meningkatkan kesedaran orang ramai mengenai kenderaan elektrik dan menggalakkan lebih banyak pelaburan dalam infrastruktur kenderaan elektrik.

Berikutan itu, mari kita lihat faktor-faktor yang mungkin mempengaruhi persaingan ini.

Pertama, reputasi.

Tesla telah menjadi simbol inovasi dalam teknologi kenderaan elektrik dan mempunyai reputasi yang kuat dalam pasaran. Malah, mereka juga telah mencapai pertumbuhan signifikan dalam penjualan mereka.

Kedua, kapasiti pengeluaran.

Tesla pernah mengalami masalah dengan kapasiti pengeluaran mereka, yang mungkin menjadi kelemahan dalam persaingan ini. Namun, mereka telah bekerja keras untuk menambah kapasiti pengeluaran mereka.

Ketiga, harga.

Model Tesla mungkin ditawarkan dengan harga yang lebih murah daripada Volvo, yang boleh menjadi faktor yang menarik bagi pengguna. Namun, Volvo tidak semestinya berada dalam kedudukan yang lemah kerana reputasi mereka dalam keselamatan kenderaan yang mana telah terbukti menjadi lebih unggul berbanding Tesla.

Jadi, adakah kedatangan Tesla menjadi ancaman bagi Volvo? Semestinya tidak. Persaingan ini mungkin membawa banyak peluang dan manfaat bagi kedua-dua pihak dan pengguna. Kami percaya persaingan ini akan mendorong inovasi, peningkatan kualiti produk dan perkhidmatan, dan yang terpenting, memberi pilihan yang lebih baik kepada pengguna kenderaan elektrik di Malaysia.

Akhir sekali, perlu diingat bahawa setiap pertandingan memerlukan para peserta yang tangkas, dan di sinilah Volvo melangkah ke depan. Dengan inovasi dan peningkatan yang berterusan, kami percaya Volvo akan terus berdiri teguh dalam persaingan ini. Adakah kami bimbang? Tidak. Adakah kami bersemangat? Ya, betul sekali!

Bagi kami di Volvo, setiap cabaran adalah peluang untuk menjadi lebih baik. Oleh itu, mari kita sambut masa depan elektrik yang menarik ini bersama-sama!

Previous post

Renault Zoe Kini Di Malaysia: Miliki Secara Pembelian Atau Langganan!

Next post

Pecah Rekod! Tawaran Plat "FF" Hampir RM709,000 Sebabkan Server JPJ Rosak

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *