Undang - Undang

JPJ Benarkan Perbaharuan Lesen Memandu Sehingga 10 Tahun

Perbaharuan lesen memandu selama 9 tahun dan dapatkan 1 tahun tambahan secara percuma.

Berita baik sekali lagi daripada YB Anthony Loke dan Jabatan Pengangkutan Jalan kita. Pemandu Malaysia kini boleh memperbaharuan lesen memandu mereka sehingga 10 tahun dan mereka yang memilih pilihan ini hanya perlu membayar untuk sembilan tahun kerana tahun kesepuluh diberikan secara PERCUMA.

Dengan menyediakan yuran setahun lagi secara percuma, ini akan menjimatkan pemandu RM30.00 yang mungkin berasa sedikit tetapi masih merupakan penjimatan. Ini adalah satu lagi inisiatif hebat daripada Menteri Pengangkutan kita, Anthony Loke, yang sentiasa mencari cara untuk memudahkan kehidupan pemandu Malaysia.

Ingat bagaimana beberapa bulan yang lalu dia mendigitalisasikan pelekat cukai jalan kita?

Setelah itu, kami tertanya-tanya jika dia akan melihat permintaan kami untuk menyeragamkan plat pendaftaran pada semua kenderaan.

Pemandu yang ingin mengambil tawaran ini mesti mempunyai kurang daripada setahun sebelum lesen mereka tamat tempoh.

Untuk memperbaharui lesen memandu anda, terdapat beberapa pilihan yang boleh anda pertimbangkan:

  1. Pejabat Pos (Pos Malaysia): Memperbaharui lesen memandu di mana-mana cawangan Pos Malaysia adalah pilihan yang baik kerana prosesnya cepat dan cekap.
  2. Jabatan Pengangkutan Jalan Malaysia (JPJ): Anda boleh memperbaharui lesen memandu anda di pejabat JPJ terdekat dengan membawa MyKad dan lesen memandu terkini anda. Proses di sini mungkin mengambil sedikit lebih lama, dan tempat letak kereta mungkin menjadi masalah.
  3. Pusat Transformasi Bandar (UTC): Anda juga boleh memperbaharui lesen memandu anda di cawangan JPJ yang terletak di kebanyakan UTC. Proses ini dikatakan lebih cepat daripada di pejabat JPJ biasa dan tempat letak kereta lebih baik.
  4. Secara online: Anda juga boleh memperbaharui lesen memandu anda secara online melalui portal JPJ.

Secara amnya, pemilik kenderaan boleh memperbaharui lesen memandu mereka dalam tempoh minimum satu (1) tahun hingga maksimum lima (5) tahun sahaja. Namun, dengan pengumuman baru ini, pemandu kini diberi pilihan untuk memperbaharui lesen mereka sehingga 10 tahun dengan bayaran untuk sembilan tahun sahaja.

Perbaharuan lesen memandu ini boleh dilakukan di JPJ Negeri/Cawangan, UTC, Kaunter 1JPJ, kiosk eKhidmat dan rangkaian Pejabat Pos Malaysia Berhad (PMB). Bagi mereka yang ingin memperbaharui lesen mereka secara online, terdapat beberapa cara untuk melakukannya, seperti melalui laman web Lesen2u, MyEG, dan OnViral.

Menurut laporan yang ditemui, harga untuk memperbaharui lesen memandu berbeza mengikut tempoh pembaharuan yang dipilih. Sebagai contoh, jika anda memperbaharui lesen selama lima (5) tahun, kos bayaran yang dikenakan adalah RM150. Dengan pengumuman baru ini, pemandu hanya perlu membayar untuk sembilan tahun sahaja, dan tahun kesepuluh akan diberikan secara percuma.

Pemandu Malaysia dinasihatkan untuk memperbaharui lesen mereka sebelum tamat tempoh untuk mengelak disaman dan perlu mengambil semula ujian. Inisiatif ini diharapkan dapat mendorong lebih ramai pemandu untuk memperbaharui lesen mereka dan mengurangkan beban kewangan yang dikenakan kepada mereka.

Terima kasih kepada YB Anthony Loke dan Jabatan Pengangkutan Jalan Raya atas inisiatif hebat ini yang pasti akan membantu memudahkan kehidupan pemandu Malaysia.

Previous post

Proton X50 Edisi R3 Rayakan Ulang Tahun Ke-20 R3

Next post

Mengapa Konsesi Tol ANIH KL-Karak Dilanjutkan 37 Tahun?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *