Bisnes

Mengapa Konsesi Tol ANIH KL-Karak Dilanjutkan 37 Tahun?

ANIH Bhd diberikan konsesi tol di KL-Karak dan Lebuhraya Pantai Timur yang berlangsung hingga 2069.

Lebuhraya KL-Karak merupakan jalan tol penting yang amat diperlukan bagi mereka yang mahu ke pantai timur dari ibu kota. Lebuhraya tersebut, bersama dengan Lebuhraya Pantai Timur, diselenggarakan oleh ANIH berhad sejak 2011 dengan konsesi tol mereka dijangka berakhir pada 2032. Kini, kerajaan telah menandatangani perjanjian tambahan konsesi yang akan melanjutkan konsesi ANIH di kedua-dua lebuh raya hingga 2069.

Perjanjian tambahan konsesi ini disertakan dengan nilai RM2.3 bilion untuk pelebaran lorong dan kerja mitigasi banjir. Walau bagaimanapun, lanjutan selama 37 tahun adalah agak besar, menurut pandangan kami. Konsesi awal berlangsung 28 tahun dan sepatutnya berakhir pada waktu itu.

Pendapat seorang lelaki berumur 50-an pembaiki mesin basuh yang bekerja keras untuk mencari nafkah berpendapat, “Model perniagaan yang hebat. Cuma pasang plaza tol, duduk di situ dan kutip wang sepanjang hari dan malam,” katanya. Beliau tidak salah. Pengusaha lebuhraya Malaysia memang hidup senang dan mungkin sudah tiba masanya untuk berubah. Ini terutamanya benar dengan lebuhraya seperti Karak yang merupakan laluan penting tanpa alternatif untuk ramai rakyat Malaysia.

Majoriti ANIH dimiliki oleh estet mendiang Tan Sri Dr. Nik Hussain Abdul Rahman, bekas ahli politik UMNO yang pernah menjadi Timbalan Menteri Kerja Raya. Selebihnya dari ANIH dimiliki oleh menantunya, Tan Sri Azmil Khalili Khalid.

Walaupun dengan PMX, YAB Dato Seri’ Anwar Ibrahim, memegang tampuk pimpinan, nampaknya ‘perniagaan seperti biasa’ untuk kroni lama yang telah lama bertapak. Baiklah, sekurang-kurangnya kenaikan tol ditangguhkan untuk sementara waktu.

Berikut adalah beberapa petunjuk dan nasihat mengenai cara memandu di Lebuhraya Pantai Timur (LPT):

  1. Pastikan anda mematuhi had laju yang ditetapkan di sepanjang Lebuhraya Pantai Timur. Ini adalah penting untuk memastikan keselamatan anda dan pengguna jalan raya yang lain.
  2. Ketahui laluan anda dengan meneliti peta dan melihat rancangan perjalanan anda. Lebuhraya Pantai Timur memanjang sepanjang 350 km dan menghubungkan beberapa kawasan seperti Lanchang, Mentakab, Temerloh, Chenor, Maran, Sri Jaya, Gambang, Kuantan, Jabor, Chenih, Chukai, Kijal, Kerteh, Paka, Dungun, Bukit Besi, Ajil, Telemong, dan berakhir di Kampung Gemuroh.
  3. Gunakan Rehat dan Rawat (R&R) yang disediakan di sepanjang lebuhraya untuk berehat, menggunakan tandas, makan, dan memeriksa kenderaan anda sebelum meneruskan perjalanan.
  4. Ketahui cuaca dan keadaan jalan sebelum memulakan perjalanan. Ini penting terutamanya jika anda merancang untuk melintasi kawasan berbukit seperti Banjaran Titiwangsa.
  5. Patuhi peraturan jalan raya dan isyarat trafik, serta berhati-hati dengan pengguna jalan raya yang lain untuk memastikan perjalanan yang selamat dan lancar.
  6. Jika anda menghadapi sebarang masalah atau kecemasan di sepanjang Lebuhraya Pantai Timur, hubungi talian bantuan yang disediakan oleh Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) atau rujuk laman portal mereka untuk maklumat lanjut.

Dengan mengikuti petunjuk dan nasihat di atas, anda akan dapat menikmati perjalanan yang selamat dan menyeronokkan di sepanjang Lebuhraya Pantai Timur. Selamat memandu!

Previous post

JPJ Benarkan Perbaharuan Lesen Memandu Sehingga 10 Tahun

Next post

PDRM Kutip RM21.36 Juta Duit Saman Trafik Dalam 3 Hari

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *