Undang - Undang

Pembaharuan Pengangkutan Yang Kami Ingin Lihat Di Bawah Kerajaan Perpaduan Baharu

Dengan Anwar Ibrahim menerajui negara dan kerajaan perpaduan pimpinan Pakatan, berikut adalah beberapa perubahan yang kami fikir adalah penting.

Dato’ Seri Anwar Ibrahim akhirnya mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri Malaysia ke-10 dengan kerajaan perpaduan pimpinan Pakatan Harapan di Parlimen. Kali terakhir Pakatan Harapan memerintah, jelas terdapat beberapa kesilapan dan kompromi yang telah dilakukan. Walau bagaimanapun, kami juga melihat cara YB Anthony Loke dapat menyelesaikan, dengan cepat, beberapa isu besar yang terlepas pandang oleh pentadbiran terdahulu.

Walaupun kami tidak tahu menteri kabinet mana yang akan dilantik, kami mengharapkan beberapa pembaharuan yang sangat diperlukan untuk sektor pengangkutan. Kami telah menyenaraikan beberapa di sini sekiranya ada sesiapa di dalam kerajaan berminat.

Menambah baik pengangkutan awam

Ini bukan tugas yang mudah, tetapi ia mesti dilakukan. Ia akan meningkatkan kehidupan semua orang dengan hebat dan meningkatkan mobiliti sosial. Pertimbangkan melanjutkan penyepaduan laluan sedia ada dan laluan RapidKL dengan data masa nyata yang disalurkan ke apl atau Peta Google. Ini akan memberikan orang ramai lebih keyakinan tentang berapa lama perjalanan akan diambil.

Juga pertimbangkan sistem rel untuk lebih banyak bandar utama di Malaysia. Sekurang-kurangnya, replika model rapidKL untuk lebih banyak bandar dan pekan sepereti di Johor Bahru di mana sistem bas awam berkeadaan teruk selama beberapa dekad dan sistem rel yang langsung tidak ada. Hari ini JB lebih bergantung pada pemilikan kenderaan persendirian manakala Pulau Pinang dan KL mempunyai sistem pengangkutan awam yang lebih mantap.

Semakan Struktur Cukai Jalan

Sistem cukai jalan sekarang sudah sangat lapuk. Displacement enjin tidak memberitahu anda apa-apa yang bermakna tetapi masih merupakan metrik utama untuk menentukan cukai jalan tahunan.

Sistem semasa tidak mengambil kira kecekapan bahan api, kecekapan haba atau output. Ia terutamanya mengambil berat tentang anjakan enjin. Faktor lain seperti penggunaan persendirian/komersial dan saloon/bukan salun dan sama ada ia dianggap sebagai ‘kereta klasik’ oleh beberapa peraturan yang sentiasa berubah, sewenang-wenangnya dan tidak jelas. Anjakan hari ini hampir tidak memainkan peranan di dalam perhitungannya. Enjin pengecas turbo 1.0L boleh menghasilkan keluaran yang lebih tinggi daripada enjin aspirasi semulajadi 1.8L. Enjin petrol 3.0L 6-silinder dengan penyahaktifan silinder mungkin kurang berbahaya kepada alam sekitar berbanding turbodiesel 2.0L. Kereta dengan enjin pengecas turbo 1.3L mungkin tiga kali lebih mahal daripada kereta dengan enjin pengecas turbo 1.8L.

Audi 2.0L keluaran tinggi ini dikenakan cukai sama seperti Perdana 2.0L Perdana dahulu kala

Apatah lagi, kita sudah berada di zaman kereta elektrik! Kami tidak perlu mencipta semula roda di sini. Lihat sahaja apa yang dilakukan oleh beberapa negara lain dan belajar daripadanya. Adakah kita mahu menghukum kenderaan yang tidak cekap? Teruskan dan uji pelepasan ekzos dan nilai dengan sewajarnya (ini juga akan menggalakkan pembelian kereta baharu secara tidak langsung). Adakah kita mahu menganggap cukai jalan sebagai sin tax ke atas barangan mewah? Kemudian cas mengikut output. Terdapat banyak cara yang boleh kita lakukan tentang cukai jalan, tetapi anjakan adalah cara yang paling teruk.

Sambil itu, betulkanlah kualiti pelekat cukai jalan yang pasti akan menjadi satu peningkatan yang besar.

Kadar Tol

Rakyat Malaysia betul merungut tentang tol… Tetapi adakah ia benar-benar berlaku? Kami sudah memandu di beberapa negara Asia Tenggara dan kami rasa rakyat Malaysia agak manja. Contohnya, untuk menggunakan lebuh raya yang sangat singkat di Manila bayaran tol yang dikenakan adalah lebih kurang RM25! Apa yang lebih teruk ialah keseluruhan lebuh raya sesak bumper-to-bumper. Di Indonesia anda akan terperangkap dalam kesesakan selama 3 jam selepas mendarat di lapangan terbang. Malah tiada jalan bertol sebagai alternatif!

Tetapi ya, sistem kami juga tidak sempurna. Di kediaman yang menghadap plaza tol KESAS dan ketika seorang pembaiki yang datang dan melihatnya terus memberi komennya, “Wah, mereka hanya perlu duduk di sana dan mengutip wang sepanjang hari setiap hari. Itu adalah jenis perniagaan yang kita semua mahu.”

Tepat sekali. Lebuh raya KESAS, seperti banyak jalan bertol Lembah Klang, disediakan sebagai mesin membuat wang. Jadi mengapa jalan bertol tidak boleh digunakan untuk tujuan yang lebih tinggi? Apakah yang akan berlaku jika pengusaha lebuh raya tidak dibenarkan mengutip tol jika trafik di jalan raya mereka tidak dapat diuruskan dengan baik pada waktu tertentu? Tidakkah mereka akan diberi insentif untuk memastikan trafik bergerak sebaik mungkin? Kami rasa kerajaan sekurang-kurangnya harus mengkaji dengan mengenakan kadar tol berubah-ubah hanya untuk melihat sama ada trafik dan tingkah laku pemanduan boleh diperbaiki. Memansuhkan beberapa tol, atau sekurang-kurangnya mengurangkan kadar akan menjadi tambahan yang baik kepada subsidi bahan api yang berterusan.

Dasar Automotif Negara Yang Sebenar

Dasar Automotif Nasional 2020 menjadikan Malaysia bahan ketawa di persada dunia dan ia diluluskan di bawah Pakatan Harapan! NAP 2020 lebih kepada visi daripada dasar. Bagaimanakah pelabur sepatutnya melakukan apa-apa jenis analisis yang bermakna apabila angka-angkanya tidak tersedia secara umum?

Di bawah pentadbiran terdahulu, pembuat kereta pada asasnya diberi pas percuma untuk menjual seberapa banyak kenderaan elektrik yang mereka kehendaki tanpa cukai eksais dan import. Ia hampir tidak penting sama ada terdapat program CKD yang disediakan atau tidak (sekurang-kurangnya belum LAGI). Ia adalah masalah yang tidak disangka-sangka dan tiada menteri atau suruhanjaya yang nampaknya, cukup cekap untuk merancang dengan industri secara amnya.

Sudah tiba masanya kita mempunyai dasar yang masuk akal. Kita sudah kehilangan begitu banyak kepada Thailand dan nampaknya Indonesia juga sudah mempunyai gelombang pelabur seterusnya. Kami memerlukan NAP yang benar-benar mendapat perhatian lebih ramai pelabur asing dan keyakinan pelabur semasa untuk melangkah lebih mendalam dengan negara kita.

Previous post

PDRM Melancarkan Sekatan Jalan Raya Bagi Mengekalkan Ketenteraman Awam

Next post

Polestar 2 Yang ke-100,000 Dibina Dalam Hanya 2.5 Tahun Pengeluaran

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *