Berita Auto

Kebangkitan Saab Semakin Dekat: Pelabur Rahsia Buat Perjanjian Pada Ogos

Kebangkitan Semula Saab Akan Berlaku: Pelabur Rahsia Sedia Melaksanakan Perjanjian Pada Ogos Untuk Projek Emily GT dan Pons

Kepada semua peminat Saab, berita baik telah tiba! Baru-baru ini, publikasi automotif Sweden, Auto, Motor und Sport, mengesahkan bahawa seorang pelabur rahsia telah menandatangani surat niat untuk mengambil alih projek Emily GT dan Pons. Kedua-duanya telah dicipta oleh jurutera-jurutera Saab yang sebelumnya setelah aset syarikat tersebut diperoleh oleh National Electric Vehicle Sweden (NEVS).

Tiga tahun lalu, model Pons telah diperkenalkan ketika NEVS masih menerima pembiayaan dari Evergrande Group. Namun, bintang sebenar persembahan ini adalah Emily GT, yang telah dibuat oleh sekumpulan bekas pekerja Saab yang berdedikasi. Mereka telah bekerja selama 10 bulan untuk mencipta sebuah prototaip kenderaan elektrik yang berfungsi penuh dengan empat motor roda dari Prothean Electric.

Bahagian yang paling menarik ialah mereka berjaya menghasilkan prototaip ini apabila NEVS diminta untuk ‘hibernate’ untuk mengelak daripada dibubarkan. Ini kerana Kumpulan Evergrande telah runtuh secara drastik dan tidak lagi mampu membiayai banyak projeknya, termasuk NEVS.

Nasib baik, skuad ini telah berjaya mendapat liputan media yang mencukupi untuk Emily GT bulan lepas. Ini telah menarik pelabur rahsia yang ingin membawa projek ini ke pengeluaran di kilang bersejarah syarikat di Trollhättan. Walaupun terdapat persoalan sama ada Emily GT wajar menggunakan nama jenama ‘SAAB’, kilang, komuniti dan bekas rakan kongsi yang sama akan bertanggungjawab untuk pembangunan produk baharu ini.

Emily GT mempunyai julat teori 1000km terima kasih kepada susunan motor roda yang membolehkan penempatan bateri 175kWj yang besar di seluruh lantai dan di mana gandar berada. Emily GT juga boleh dikonfigurasikan sehingga 653hp dan 2000Nm tork. Motor roda menambah jumlah berat yang tidak bercabang, tetapi ia menggantikannya dengan pengendalian yang bijak. ‘Pevektoran tork’ membolehkan Emily GT menetapkan kuasanya melalui kejuruteraan – meletakkan jumlah output yang sesuai pada setiap motor elektrik untuk hasil yang diingini.

NEVS-Emily-GT-1.0

Kami tertanya-tanya siapa penyalur rahsia ini. Mungkin dia adalah Christian Von Koenigsegg, yang pernah terlibat dalam perkongsian NEVS sebelum ini. Dia telah muncul dalam video promosi untuk Emily GT 2 bulan lepas.

Lebih banyak berita akan datang bulan depan apabila perkara ini diselesaikan.

Previous post

Adakah Tesla Akan Menawarkan Diskaun di Malaysia Sebagaimana di Kanada?

Next post

PALSU: Warga Emas Wajib Jalani Pemeriksaan Mata Untuk Terus Memandu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *