Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Kereta Elektrik MG: Pelancaran di Malaysia Dengan Berjaya?

Tanda-tanda Kuat Kepulangan Kereta MG Dengan Kumpulan Automotif Berjaya: Ada Khabar Pelancaran Kereta Elektrik MG di Malaysia pada 2023

Adakah kereta elektrik MG akan dilancarkan di Malaysia di bawah pengawasan Berjaya? Terdapat indikasi kuat yang menunjukkan bahawa kereta MG akan kembali tidak lama lagi dengan Kumpulan Automotif Berjaya.

Desas-desus yang kuat menunjukkan pengenalan kereta elektrik MG di Malaysia pada tahun 2023. Hampir dua dekad yang lalu, kereta MG membuat kemunculan keduanya di Malaysia, tepat sebelum diambil alih oleh pemilik semasa dari China.

Pada masa itu, barisan model terdiri daripada sedan / wagon dengan pelbagai enjin petrol dan diesel dan sebuah roadster droptop yang semuanya direka dan dibina di Longbridge, England.

Sepanjang penglibatan singkatnya di Malaysia, jualan mengejutkan bahkan untuk sedan MG berkuasa V8 dan hari ini kereta-kereta ini semuanya duduk diam di laman rumah pemilik atau di luar bengkel sambil menunggu pemiliknya membayar bil perbaikan yang meningkat.

Malangnya, jenama ikonik ini dibiarkan kepada buku sejarah sehingga Shanghai Automotive Industries Corporation (SAIC) mengambil alih, yang singkat disebabkan oleh struktur syarikat MG Rover yang rumit (dua syarikat di bawah satu bumbung).

Pada akhir 2005, pengeluar kereta Cina, Nanjing Automobile mengambil alih Rover dan selepas beberapa tahun penjualan yang kurang memuaskan kerana kenderaan yang dihasilkan tidak memenuhi standard.

Sementara itu, MG tetap dengan SAIC dan jenama ikonik ini setelah beberapa tahun menghasilkan kereta berkuasa petrol yang diragui kini menghasilkan kenderaan elektrik berkualiti dengan penjualan sihat di England, China tentunya, Australia dan semakin meluas di ASEAN.

MG-4-Faster-Charging-1.0

Kelihatannya MG sudah terjual dengan baik di Thailand dengan pertumbuhan yang mantap sejak model berkuasa petrol diperkenalkan pada 2018 (lebih dari 50,000 unit di atas jalan dan masih terus bertambah).

Sekarang, kenderaan elektrik MG ZS (dikuasai oleh motor 177ps dan bateri berkapasiti 50.3 kWh yang dapat memandu sehingga 403 kilometer pada satu cas penuh) dijual dengan baik di Thailand dan sejak diperkenalkan pada Mac 2022 harga yang ditawarkan yang bermula dari RM95,000 yang rendah hingga RM125,000 yang munasabah telah menjadikannya pilihan popular bagi pemandu Thai kelas pertengahan.

Menariknya, pada acara media baru-baru ini di Lembah Klang, pengurusan Bermaz (Berjaya Auto) memberi petunjuk bahawa jenama EV baru akan diperkenalkan dan orang-orang yang rapat dengan perkara tersebut telah berkongsi dengan kami bahawa perkongsian di Malaysia telah ditandatangani.

Jadi, adakah anda tahu tentang MG Berjaya Sdn Bhd? Nah, pada awal 2019, Berjaya Corporation telah menandatangani MoU dengan SAIC untuk menjual kereta MG di Malaysia. Selepas itu, tidak banyak berita yang dikongsi tentang model mana dan bila penjualan akan bermula.

Sementara itu, kami cukup yakin bahawa kereta elektrik MG akan diterima baik di Malaysia, seperti yang telah berlaku di Thailand dan juga Indonesia di mana beberapa minggu yang lalu Crossover EV MG 4 dilancarkan.

MG 4 EV ini adalah crossover yang dilengkapi dengan motor elektrik yang dipasang di belakang, yang memberikan prestasi yang mengagumkan. Varian asas menghasilkan sehingga 170hp dan 250Nm tork, membolehkan pecutan abad yang mengagumkan hanya dalam masa 4 saat.

Dengan harga bermula dari RM125,000 di Indonesia (untuk Malaysia harga jual mungkin sedikit lebih tinggi) ini mungkin menjadi model penjualan cepat untuk Berjaya Auto sejak pelancaran di Malaysia. Mari kita tunggu dan lihat apa yang berlaku dalam beberapa bulan yang akan datang.

Previous post

Acara Kereta & Motosikal Merdecars! Di Lokasi Baru 16 September 2023

Next post

Pengemaskinian Menarik Pada Model Berjaya Global Royal Enfield 650 Twins

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *