Berita Auto

Hyundai Santa Fe 2024: Menawan dan Radikal, Akan Sampai ke Malaysia?

Hyundai Santa Fe 2024 yang Baharu Dibentuk Dengan Gaya Kotak: Perubahan Signifikan Yang Menyerupai Jentera British, Perlukah Malaysia Bersedia?

Hyundai Santa Fe 2024 menampilkan wajah baru yang lebih menyerupai gaya British daripada Korea. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, jenama Korea seperti Kia dan Hyundai telah berjaya mengubah paradigma dengan menghasilkan model-model yang menarik dan unik seperti Kia Stinger GT dan Hyundai Kona. Kini, Hyundai, dengan Santa Fe yang baharu, nampaknya telah meniru elemen-elemen terkenal daripada sebuah jenama British yang terkenal.

Sesungguhnya, Hyundai Santa Fe generasi kelima yang baharu dan radikal ini cukup menakjubkan. Perubahan kotak yang ketara menjadikannya tidak seperti mana-mana model Hyundai yang pernah ada sebelum ini. Ini merupakan perubahan model penuh pertama untuk Hyundai Santa Fe sejak 2018, dan Hyundai mengambil pendekatan yang tidak konvensional dengan tipologi reka bentuk berasaskan gaya hidup untuk memaksimumkan kapasiti kargo belakang dan lebih sesuai dengan aktiviti luar dan bandar.

Reka bentuk luaran yang kukuh dan penuh dengan detail yang halus serta ruang dalam yang luas dan serba guna adalah ciri utama Hyundai Santa Fe yang baharu ini. Bentuk kotak dan siluet yang khas diperolehi daripada jarak roda yang panjang dan kawasan pintu belakang yang luas. Bahagian depan menampakkan gaya yang berani dengan lampu depan berbentuk ‘H’ dan fender yang tajam. Elemen reka bentuk berbentuk ‘H’ ini merupakan interpretasi semula logo ‘H’ jenama Hyundai.

Jarak roda yang panjang membolehkan garis bumbung yang berani, volume kuat di sekeliling fender, lengkungan roda yang jelas didefinisikan, overhang depan yang dipendekkan dan roda berukuran 21 inci, semua ini memberikan Hyundai Santa Fe baharu ini tampilan yang berani dan penuh petualangan. Didefinisikan oleh pintu belakang yang lebih besar, bahagian belakang adalah lebih sederhana, memberikan keseimbangan kepada reka bentuk eksterior keseluruhan.

Di samping itu, interior Hyundai Santa Fe yang baharu ini menawarkan ruang hidup yang luas untuk gaya hidup luaran yang tanpa usaha. Pintu belakang yang lebih luas mencipta ruang dalam yang luas dengan rasa seperti teres di bahagian belakang apabila dibuka. Kerusi baris kedua dan ketiga yang boleh dilipat sepenuhnya menyediakan ruang dalam yang terbaik dalam kelasnya.

Hyundai Santa Fe yang baharu ini juga dilengkapi dengan pelbagai ciri teknologi tinggi, termasuk Paparan Lengkung Panoramik dan pengecasan wayarles ganda. Paparan lengkung menghubungkan kluster digital 12.3 inci dan sistem infotainment dan meningkatkan visibiliti pemandu sambil menyampaikan rasa kemewahan.

Kerusi berwarna cerah dan headliner membuat ruang dalam terasa lebih luas manakala kerusi kulit Nappa menjadikan setiap perjalanan lebih selesa. Hyundai Santa Fe baru ini juga menggabungkan sejumlah bahan lestari seperti headliners suede, karpet kereta, dan belakang kerusi baris kedua dan ketiga yang dibuat daripada plastik kitar semula.

Tetapi, adakah Hyundai Santa Fe baharu ini akan diperkenalkan di Malaysia atau adakah gayanya terlalu mirip dengan jenama lain sehingga mungkin menyebabkan kekeliruan di kalangan pembeli Malaysia? Itu adalah soalan yang menarik dan kami menanti-nanti pengumuman rasmi dari Hyundai Malaysia.

Previous post

Honda City Generasi Ke-5 Dapat Facelift, Dilancarkan di Malaysia S3 2023

Next post

Chevrolet Traverse 2024: Kembalinya Chevrolet ke Malaysia?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *