Berita Auto

Honda City Generasi Ke-5 Dapat Facelift, Dilancarkan di Malaysia S3 2023

Berita Terkini: Honda City Generasi Ke-5 Dapat Pembaharuan, Bakal Tampil Dengan Pelbagai Ciri Baharu dan Peningkatkan Prestasi, Sedia Dilancarkan di Malaysia Pada Suku Ketiga 2023

Honda Malaysia telah mengesahkan bahawa model paling laris mereka, iaitu Honda City, akan diberikan pembaharuan dalam suku ketiga 2023. Pembaharuan ini datang selepas Honda City generasi kelima mula memasuki pasaran Malaysia pada tahun 2020 dengan varian RS e:HEV yang pertama kali diperkenalkan. Sejak itu, hampir 70,000 unit dari model ini telah dijual, dengan 10,000 unit dijual dalam separuh pertama tahun 2023 sahaja.

Pembaharuan generasi kelima Honda City telah dilancarkan di Thailand baru-baru ini dan membawa beberapa perubahan gaya ringan dan pelbagai peralatan serta ciri baharu. Walaupun model City RS e:HEV masih menggunakan tren kuasa yang sama seperti sebelumnya, model ini mendapat bumper baharu yang meningkatkan panjang keseluruhan kereta. Kereta ini kini mempunyai panjang 4,589mm (+36mm), sementara lebar dan tingginya tetap sama, iaitu 1,748mm dan 1,467mm. Honda City RS baharu ini menampilkan Gril Hadapan Honeycomb yang baharu, Grille Bawah Hadapan yang baharu, Skirting Sisi yang baharu, dan Penyejuk Belakang yang baharu. Terdapat juga lambang “RS” yang direka semula dan rim dua tona 16 inci. Di dalamnya, interior kulit/beldu telah digantikan dengan kulit tiruan di Thailand dan kemungkinan besar perubahan yang sama akan berlaku di sini juga.

honda-city-facelift-1.0

Tidak lupa, Honda Sensing juga telah ditingkatkan dengan City baharu ini. Kini ia menampilkan Low Speed Follow dan Lead Car Departure Notification selain ciri Sensing lain. Sangat mungkin bahawa City yang telah diberi facelift ini akan membawa Sensing sebagai standard di seluruh barisan City. Berikut adalah ciri yang dibawa oleh versi Sensing terkini:

  • Low Speed Follow (LSF)
  • Lead Car Departure Notification (LCDN)
  • Adaptive Cruise Control (ACC)
  • Forward Collision Warning (FCW)
  • Collision Mitigation Braking System (CMBS)
  • Lane Keep Assist System (LKAS)
  • Road Departure Mitigation (RDM)
  • Lane Departure Warning (LDW)
  • Auto High Beam (AHB)

Pengarah Urusan dan Ketua Eksekutif Honda Malaysia, Encik Hironobu Yoshimura mengatakan, “Pada tahun 2020, Honda Malaysia melancarkan Honda City generasi kelima kepada pasaran yang sangat menerimanya. Pada tahun itu, kami juga meningkatkan model paling laris kami dengan memperkenalkan City RS e:HEV untuk pertama kalinya. Sehingga kini, lebih dari 68,600 unit City generasi kelima telah dijual sejak pelancarannya, manakala pada separuh pertama tahun 2023, kami telah menjual lebih dari 10,000 unit. Sungguh, model ikonik Honda ini telah terbukti menjadi kegemaran dalam segmennya di kalangan rakyat Malaysia.”

Untuk maklumat lanjut mengenai City baharu atau untuk membuat tempahan, pelanggan boleh log masuk ke prebook.honda.com.my atau memuat turun aplikasi HondaTouch pada telefon pintar mereka. Hubungi Honda di 1-800-88-2020 atau log masuk ke www.honda.com.my untuk maklumat lebih lanjut.

Previous post

Mitsubishi Xpander: MPV Selesa Mampu Milik Keluarga Malaysia

Next post

Hyundai Santa Fe 2024: Menawan dan Radikal, Akan Sampai ke Malaysia?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *