Berita Auto

Toyota Innova Zenix 2023: Kenderaan Crossover yang Luas dan Berprestij

Mengenali Keunikan Toyota Innova Zenix yang Baharu

Toyota Innova Zenix kini muncul sebagai pilihan unggul dalam keluarga Innova yang terkenal. Model terbaru ini membawa konsep crossover yang sepenuhnya baharu dengan mengambil kira keperluan generasi baharu pelanggan, terutamanya golongan milenial yang mempunyai keluarga dengan anak-anak dewasa. Mereka memerlukan sebuah kenderaan crossover yang luas dan selesa sebagai pelengkap kepada kereta-kereta lain mereka di rumah, dan mereka mengharapkan produk yang lebih berprestij dengan kualiti yang menjadi kebanggaan Toyota selama bertahun-tahun.

Harga:

Eksterior Toyota Innova Zenix menampilkan tema ‘Premium & Tough’ yang memberikan siluet crossover yang kuat dan bergaya. Dengan sedikit perubahan dimensi berbanding Innova generasi sebelumnya, Zenix menawarkan ruang yang lebih luas. Dilengkapi dengan lampu depan LED dan gril radiator yang membentuk struktur pusat, serta rim aloi 18 inci dan tayar 225/50 pada setiap sudutnya. Di bahagian belakang, struktur inti yang licin menyambung dengan fender dan disokong oleh struktur bawah untuk mencipta kestabilan dan daya kuasa yang mantap. Bahagian tengah hiasan pintu belakang meninggi ke arah tingkap dan dilengkapi dengan lampu LED sebagai sumber cahaya utama.

Toyota Innova Zenix ditawarkan dalam dua versi – Innova Zenix 2.0 V (8 tempat duduk) dengan enjin petrol Dynamic Force 2.0 liter dan CVT, serta Innova Zenix 2.0 HEV (7 tempat duduk) dengan drivetrain Toyota Hybrid Electric Vehicle (HEV). Pilihan dua kuasa yang berbeza ini mengikuti pendekatan pelbagai laluan Toyota untuk memberi pelanggan lebih banyak pilihan dan mencapai sasaran neutraliti karbon.

Reka bentuk dalaman Toyota Innova Zenix yang lebih premium terlihat pada penggunaan bahan berkualiti tinggi pada dashboard dan bahagian lain. Tempat duduk dilengkapi dengan reka bentuk premium menggunakan kulit tiruan hitam yang kontras dengan pencahayaan di langit-langit. Versi Zenix HEV dilengkapi dengan Captain Seats di baris tengah yang dilengkapi dengan meja sisi. Bagi Innova Zenix 2.0 V, baris tengah ini mempunyai ruang untuk 3 orang dan boleh dilipat untuk memudahkan akses ke baris ketiga yang boleh dibahagikan 50:50 untuk variasi susun atur dalam kabin.

Papan pemuka Innova Zenix dilengkapi dengan panel Sentuh Kapasitif 10.1-inci di bahagian tengah untuk paparan maklumat dan pengurusan sistem audio. Paparan yang sama juga digunakan untuk memaparkan imej dari Panoramic View Monitor. Pilihan penyambungan termasuk opsyen tanpa wayar untuk Apple CarPlay dan wayar untuk Android Auto (dengan telefon pintar dan perisian yang sesuai), serta USB dan Bluetooth.

Keselamatan juga diberikan perhatian dalam Toyota Innova Zenix dengan pelbagai ciri termasuk Automatic Air-Conditioning untuk mengekalkan suhu yang diingini di seluruh kabin, serta sistem Road Sign Alert yang memaparkan had kelajuan semasa dan purata penggunaan bahan api di papan skrin 7-inci.

Toyota Innova Zenix menawarkan ruang penumpang yang selesa dengan pemampatan tempat duduk hingga 8 tempat duduk dan pelbagai kemudahan seperti port USB, soket 12V, dan cup holder untuk setiap penumpang. Ruang kargo juga dapat diperluas dengan menurunkan sandaran baris ketiga.

Dibangunkan dengan struktur monokok berasaskan Toyota New Global Architecture (TNGA), Toyota Innova Zenix memberikan ruang dalaman yang luas dan keselesaan tambahan. Dengan jarak ke tanah 185 mm dan radius putar 5.67 meter, ia juga menawarkan keselesaan pemanduan yang baik di semua jenis jalan.

Sistem Powertrain Toyota Innova Zenix dilengkapi dengan dua pilihan tenaga yang canggih untuk memenuhi keperluan pelanggan. Kedua-duanya menggunakan enjin Toyota M20A 2.0 liter 4-silinder 16-valve DOHC. Versi Zenix 2.0 V menggunakan enjin petrol Dynamic Force biasa, manakala versi Zenix 2.0 HEV hadir dengan sistem hibrid elektrik terbaru Toyota yang menggabungkan enjin petrol dengan motor elektrik magnet kekal.

Kelebihan sistem hibrid ini termasuk kecekapan bahan api yang ditingkatkan dengan D4-S (Penyuntikan Langsung & Port), kitar Atkinson untuk mengeluarkan lebih banyak tenaga dari bahan api, dan kecekapan termal sebanyak 41% yang merupakan yang terbaik dalam kelasnya. Versi Zenix 2.0 V mempunyai kuasa maksimum 128 kW (174 ps) pada 6,600 rpm dan tork 205 Nm antara 4,500 dan 4,900 rpm. Sementara itu, versi Zenix 2.0 HEV membangkitkan 112 kW (152 ps) pada 6,000 rpm dengan tork 188 Nm antara 4,400 – 5,200 rpm. Dengan sokongan motor elektrik, kuasa maksimum sistem ini mencapai 137 kW (186 ps) yang memberikan pemanduan yang lancar dan berkuasa.

Toyota Innova Zenix 2.0 V menggunakan transmisi K120 10-kelajuan Direct Shift CVT dengan Sequential Shiftmatic untuk kuasa yang dihantar ke roda hadapan. Transmisi ini memberikan kecekapan bahan api yang lebih baik, keheningan yang lebih baik, dan pecutan yang kuat dari keadaan berhenti. Anda juga dapat menggunakan Sequential Shiftmatic untuk memilih gear secara manual dengan menggunakan paddle shift.

Bagi Toyota Innova Zenix 2.0 HEV, ia menggunakan E-CVT yang direka khas untuk model HEV. Selain itu, terdapat 3 mode pemanduan yang dapat dioptimumkan untuk prestasi enjin, dan mode EV yang membolehkan pemanduan sepenuhnya menggunakan tenaga elektrik untuk jarak pendek.

Keselamatan Toyota Innova Zenix menjadi model pertama dalam barisan Toyota yang dilengkapi dengan Toyota Safety Sense 3.0 (TSS 3.0), mempersembahkan pakej keselamatan paling canggih dalam kelasnya.

TSS 3.0 terdiri daripada lima Sistem Keselamatan Aktif:

  • Sistem Pre-Collision (PCS)
  • Dynamic Radar Cruise Control (DRCC)
  • Auto High Beam (AHB)
  • Lane Departure Alert (LDA)
  • Lane Tracing Assist (LTA)
  • Road Sign Assist (RSA)

Selain daripada itu, Innova Zenix juga dilengkapi dengan perakam video digital (DVR) yang direka khas untuk model Toyota. DVR ini dipasang di belakang cermin hadapan dan merekodkan video dan audio setiap pemanduan untuk kegunaan pemilik atau dalam keadaan tidak dijangka. Ia dipasang di kilang dan memberikan rekod yang lebih kemas dan profesional.

Ciri keselamatan standard lain termasuk sistem brek cakera depan dan belakang, Kawalan Stabiliti Kenderaan (VSC), Sistem Brek Anti-Blok (ABS), Hill-start Assist Control (HAC), Isyarat Berhenti Kecemasan (ESS), cermin belakang elektrokromik, sensor parking hadapan dan belakang, Sistem Pengawasan Tekanan Tayar, Brek Park Elektronik, 6 beg udara SRS, peringatan tali pinggang hadapan dan belakang, dan titik ISOFIX untuk kerusi bayi yang sesuai.

Keselamatan dan Keselamatan Kenderaan

Selain daripada sistem keselamatan yang berkualiti tinggi, Toyota Innova Zenix dilengkapi dengan Sistem Telematik Kenderaan (VTS) sebagai standard. Sistem ini membantu dalam keselamatan kenderaan dan membolehkan pemilik kenderaan mengawal dan mengesan kenderaan mereka melalui aplikasi telefon pintar.

Waranti dan Penjagaan

Toyota Innova Zenix disertakan dengan jaminan 5 tahun tanpa had jarak tempuh. Jaminan kilang ini boleh dipindahkan kepada pemilik seterusnya jika masih berkuat kuasa ketika dijual. Selain itu, bateri hibrid kenderaan ini turut dilindungi dengan jaminan selama 8 tahun (juga tanpa had jarak tempuh) yang merangkumi inverter dan unit pengurusan kuasa.

Dengan keunikan dan ciri-cirinya yang baharu, teknologi powertrain yang canggih dan pakej keselamatan terkini, Toyota Innova Zenix menawarkan pengalaman pemanduan yang serba lengkap dan selamat bagi pengguna di Malaysia. Untuk maklumat lanjut mengenai Toyota Innova Zenix, sila layari laman web rasmi Toyota Malaysia atau hubungi pengedar berhampiran anda.

Persoalannya, berapa ramaikah rakyat Malaysia yang mampu membelinya dengan harga yang diterbitkan buat masa sekarang? You’ll be surprised.

Previous post

Alami Petualangan Off-road di Mitsubishi Triton Champion Xperience!

Next post

Ferrari Glenmarie - Tempat Baharu untuk Impian Kereta Mewah Anda!

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *