Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Tesla Malaysia Mula Kempen Pengambilan Kakitangan Minggu Ini

Tesla Malaysia memulakan kempen pengambilan pekerja secara besar-besaran pada hari Sabtu ini.

Berita mengenai penubuhan operasi jualan dan perkhidmatan pasca jualan rasmi Tesla di Malaysia sudah menjadi perbualan hangat. Hal ini berikutan pendaftaran Tesla Sdn Bhd di SSM dengan pemegang saham tunggal iaitu Tesla International B.V. Jika anda berminat untuk menyertai pasukan di Tesla Sdn Bhd, hujung minggu ini mungkin masa yang sesuai untuk anda.

Syarikat tersebut akan mengadakan sesi rekrutmen terbuka pada 17 Jun 2023 di Cyberjaya dari jam 12 tengah hari hingga 4 petang. Jawatan yang ditawarkan termasuk:

  • Penasihat Jualan/Penasihat Jualan Dalaman
  • Penasihat Jualan Korporat
  • Penasihat Penghantaran
  • Pakar Sokongan Pelanggan
  • Penasihat Perkhidmatan

Anda yang berminat boleh terus ke Tingkat 4, Cyberview Block 3750, Persiaran Apec, Cyber 8, 63000 Cyberjaya, Selangor. Pada masa ini, model perniagaan yang akan diikuti Tesla di Malaysia masih belum jelas. Adakah akan ada pengeluaran pusat pameran dan pusat servis di seluruh negara atau adakah mereka akan membuka kedai jualan di pusat beli-belah dengan hub servis yang lebih besar untuk setiap wilayah?

Bagaimanakah Tesla Akan Diterima di Malaysia?

Adalah mustahil untuk membuat ramalan, tetapi agaknya mereka akan berjaya dengan lebih daripada sederhana pada masa pelancaran. Juga, BYD dan GWM sudah ada di Malaysia dengan tawaran elektrik mereka sendiri yang harganya kurang daripada RM200,000 dan mereka berjaya walaupun jenama mereka agak kurang dikenali di pasaran.

Tesla mungkin akan memasuki pasaran dengan Model 3 dan Model Y. Namun, Model S dan Model X tidak akan dibawa ke Malaysia kerana syarikat telah memutuskan untuk menghentikan pengeluaran varian memandu sebelah kanan bagi kedua-dua EV premium ini. Ini bermakna bahawa kenderaan elektrik premium yang lebih besar seperti BMW iX, iX3, Mercedes-Benz EQE, EQS, dan Porsche Taycan mungkin masih akan berjaya sekali Tesla Malaysia mula beroperasi.

Model 3 dan Model Y Tesla adalah kenderaan premium kompak yang telah diberikan potongan harga besar di Amerika Syarikat dan China. Pada masa ini, Model Y dijual dengan harga sekitar 311,000 yuan di China manakala Model 3 dijual dengan harga sekitar US$47,000. Ini bermakna sekitar RM200,000 hingga RM215,000 untuk model asas di setiap negara. Namun, perlu diingatkan bahawa Tesla melakukan sebahagian besar jualan mereka di pasaran tersebut dan mungkin mendapat manfaat dari insentif lain dari negara-negara tersebut yang membantu menurunkan harga.

Kita tidak patut mengharapkan Model 3 atau Model Y dijual dengan harga rendah RM200,000-an. Lebih realistik untuk melihat mereka tiba dengan harga antara RM250,000 hingga RM350,000 kecuali jika Tesla Malaysia bertujuan untuk meneraju pasaran kita dengan agresif.

Previous post

Mazda CX-60 Memasuki Pasaran Filipina: Adakah Malaysia Seterusnya?

Next post

Siri Mercedes-Benz A-Class yang Telah Dipertingkatkan Kini Di Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *