Trak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Mazda BT-50 Dapat Naik Taraf Baru Di Australia

Pakej Istimewa Mazda BT-50 SP Pro dan Thunder Pro Mempamerkan Daya Saing Tinggi dengan Harga Menarik

Di Gohed Gostan, kita tidak pernah bosan membincangkan penambahbaikan kereta. Kali ini kita akan bercerita mengenai model trak pikap Mazda BT-50 yang telah mendapat naik taraf dealer-level di Australia dan Filipina.

Generasi ketiga Mazda BT-50 sudah berada di pasaran selama 3 tahun. Pasaran BT-50 di banyak negara sering datang dengan edisi khas, dan kini Mazda Australia telah menambah dua lagi yang cukup menarik perhatian kami – BT-50 SP Pro dan BT-50 Thunder Pro.

Mazda BT-50 SP Pro

Versi SP Pro ini dilengkapi dengan suspensi yang diubah suai yang dikenali sebagai ‘Nitrocharger suspension’ yang menggunakan nitrogen-filled dampers. Set up baru ini datang dengan spring yang baharu, peningkatan ketinggian permukaan tanah sebanyak 5 sentimeter, dan twin tube shock absorbers. SP Pro juga mendapat roda eksklusif 18 inci dan light bar yang mampu memberikan pencahayaan sejauh 569 meter.

Sebagai sebuah trak pikap, SP Pro juga mempunyai set pelekat khusus. Mazda telah menjalankan ujian yang ketat untuk memastikan bahawa pengubahsuaian pada suspensi tidak memberi kesan kepada mana-mana sistem keselamatan yang terdapat pada BT-50. Pakej SP Pro menambah harga sebanyak A$7668, yang bersamaan dengan lebih RM23,000 untuk aksesori.

Mazda BT-50 Thunder Pro

Thunder Pro pula ialah pahlawan sebenar daripada kedua-dua pakej aksesori ini. Ia mempunyai bumper depan yang tampak gagah dengan warna gloss black. Roda yang ada di sini juga sedikit berbeza berbanding SP Pro. Ada juga perlindungan di bawah badan dengan “BT-50” terpahat.

Versi ini mempunyai Old Man Emu BP-51 nitrogen-filled dampers yang BOLEH DILARAS dengan tangki jauh. Thunder Pro juga dilengkapi dengan snorkel untuk menerobos air dalam. Light bar yang sama dengan SP Pro juga terdapat di sini, ditambah dengan dua lampu pemanduan LED bulat yang mampu memberikan pencahayaan sejauh 1.1 km. Tidak perlu ditegaskan, Thunder Pro juga mempunyai pelekat khasnya. Pakej ini berharga A$9,046, atau kira-kira RM28,000 dalam mata wang kita.

Dari segi dalaman, perubahan yang ketara hanyalah dua butang yang diintegrasikan dengan kemas untuk lampu aksesori jenama ‘Light Force’.

Mengapa Memilih Pakej Aksesori Ini?

Mazda Australia secara terbuka mengakui bahawa pakej aksesori ini bukan dari kilang. Ini adalah alatan yang boleh dibeli dan dipasang sendiri. Jadi, mengapa membeli atau memasangnya di peringkat pengedar? Terdapat dua sebab.

Pertama, Mazda telah mencapai perjanjian yang menjimatkan pelanggan hampir A$500 setiap pakej berbanding membeli bahagian secara berasingan. Kedua, Mazda juga memberikan pelanggan jaminan 2 tahun pada bahagian-bahagian ini apabila dipasang oleh pengedar. Jika anda membeli BT-50 baharu dengan pakej ini, jaminan keseluruhan meningkat kepada 5 tahun.

Walaupun pakej ini tidak mencukupi untuk menyaingi Ranger Raptor, penambahbaikan ini pasti menarik. Bermaz harus mempertimbangkan kemungkinan sesuatu yang serupa untuk pasaran kita.

Mazda BT-50 dengan pakej SP Pro dan Thunder Pro menawarkan kombinasi kekuatan, kegagahan, dan nilai yang menakjubkan. Dengan peningkatan kemampuan off-road dan jaminan tambahan, ia tentu memberikan daya saing yang kuat di pasaran trak pikap.

Previous post

Nissan Z Nismo: Hanya Transmisi Auto Sahaja?

Next post

Volvo & Polestar Sertai Rangkaian Supercharger Tesla

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *