Bisnes

Harga Kereta di Malaysia Melonjak – Perlukah Kita Risau?

Hyundai Creta Hanya Satu Contoh Permulaan Realiti Harga Kereta di 2023

Kita semua sedia maklum yang harga kereta semakin meningkat, tetapi kadang-kadang kesannya tidak begitu ketara kepada kita. Semasa pelancaran Hyundai Creta di Malaysia baru-baru ini, ramai yang terkejut dengan harga hampir RM150,000 untuk sebuah kereta crossover segmen B. Ini adalah kerana, terdapat juga model lain seperti Hyundai Kona, yang ditawarkan serendah RM124,188 dengan enjin 2.0L.

High angle view of cars on production line in factory. Many robottic arms doing welding on car metal body in manufacturing plant. Image in 3D render.

Namun, jelas bahawa harga Creta ini mencerminkan perubahan yang sedang berlaku dalam industri kereta, termasuklah yang akan dipasang tempatan. Kita boleh melihat ini dengan pelancaran Toyota Vios yang baharu. Pada tahun 2020, harga Vios bermula kira-kira RM75,000. Namun, bagi model 2023, versi yang paling berpatutan kini berharga kira-kira RM90,000 – ini adalah kenaikan sebanyak 20% dalam tempoh kurang daripada 3 tahun!

Begitu juga dengan Mercedes-Benz. Tren ini juga dapat dilihat dalam segmen crossover kompak premium dalam jangka masa yang lebih lama. Mercedes-Benz GLC 300 yang baharu dilancarkan tahun ini dengan harga RM429,888. Model GLC 300 yang digantikannya dijual kurang daripada RM340,000. Walaupun mempertimbangkan kelebihan cukai pemasangan tempatan, kenaikan harga sebanyak RM90,000 dalam beberapa tahun adalah suatu yang sukar diterima.

Dua contoh ini menunjukkan apa yang sedang berlaku di dua tahap berbeza, tetapi mereka mencerminkan trend dengan semua kereta baharu yang diperkenalkan pada tahun 2023. Harga kereta meningkat secara ketara, tanpa mengira asal negara jenama, pemasangan tempatan, gaya badan, atau penentuan pasaran.

Apa yang menyebabkan perubahan harga ini? Ianya adalah kombinasi faktor. Persatuan Automotif Malaysia (MAA) telah memberi amaran tahun lalu bahawa tahun 2023 akan menyaksikan peningkatan harga kereta antara 8% hingga 20%. Secara global, kekurangan litar terpadu telah mereda sedikit, tetapi inflasi kini menjadi masalah utama. Kos bahan mentah, tenaga, dan buruh telah meningkat secara ketara.

Oleh itu, lebih mudah untuk memahami mengapa Hyundai Creta yang diimport sepenuhnya dihargakan hampir RM150,000. Ini adalah permulaan bagi banyak kenderaan yang akan melihat perubahan harga yang sama. Sebagai contoh, harga kereta tempatan yang di pasang di kilang (CKD) dijangka akan meningkat antara 8% hingga 20% pada tahun 2023 akibat perubahan dalam nilai pasaran terbuka (OMV) dan duti eksais. Selain itu, pelanggan kini perlu menanggung Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) yang berjumlah 10% untuk model CKD dan CBU.

Menurut RHB Investment Bank, pengeluar kenderaan di Malaysia dijangka akan menaikkan harga kereta secara berperingkat dengan memperkenalkan model-model baharu dan versi yang telah dipertingkatkan sebagai respons terhadap kenaikan kos komponen kereta. Ini adalah sebahagian dari strategi mereka untuk mengalihkan kos input yang lebih tinggi kepada pengguna.

Pada tahun 2023, beberapa pengeluar kereta tempatan dan antarabangsa dijangka akan melancarkan varian-varian baharu dari model sedia ada, dan kategori SUV adalah antara yang paling mendapat perhatian. Beberapa contoh model kereta baharu yang akan diperkenalkan pada tahun 2023 termasuk Mitsubishi Pajero Sport, MG ZS EV, Nissan Kicks, Peugeot 508, Borgward BX7, dan Ferrari 488 Pista dll.

Selain faktor-faktor di atas, kenaikan harga kereta juga dipengaruhi oleh kenaikan harga insuran. Harga insuran kereta di Malaysia adalah berbeza walaupun untuk model kereta yang sama dan ia bergantung kepada jenis perlindungan insurans yang diambil serta beberapa faktor lain seperti usia pemandu, nilai pasaran kenderaan, kapasiti enjin kereta, dan rekod pemanduan.

Kenaikan harga bahan mentah seperti getah juga mempengaruhi harga kereta. Getah adalah bahan penting dalam pembuatan tayar dan komponen lain kereta.

Dalam kes Hyundai Creta yang diimport sepenuhnya, harga yang tinggi juga mungkin disebabkan oleh permintaan yang kuat untuk kenderaan jenis SUV dan kekurangan bekalan akibat gangguan dalam rantai bekalan global.

Secara keseluruhan, kombinasi faktor-faktor ini termasuk perubahan dalam nilai pasaran terbuka, kenaikan kos komponen, kenaikan duti eksais, Cukai Jualan dan Perkhidmatan, dan kenaikan harga insurans menyebabkan kenaikan harga kereta di Malaysia. Ini adalah sesuatu yang perlu diambil kira oleh pengguna ketika merancang pembelian kereta pada tahun 2023. Selain itu, pengguna juga harus mempertimbangkan model kereta yang paling popular di Malaysia pada tahun 2023 seperti Mazda CX-5, Toyota Corolla Cross, dan Proton X90.

Previous post

Berdentum-Dentum dengan Bateri Baharu dari China, 1000KM Tanpa Henti!

Next post

Lexus GX Generasi Ketiga Bayangan Toyota Prado Generasi Baharu?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *