Berita Auto

2nd Gen Kia Niro EV Gen Kedua Akan Tiba

Dengan Harga di Bawah RM250K, Kia Niro EV sedang dalam perjalanan ke pusat-pusat pameran di seluruh Malaysia untuk pelancaran pada bulan Julai 2023.

Bermaz hampir pasti mengesahkan bahawa mereka telah bekerja untuk membawa Kia Niro EV ke Malaysia untuk beberapa masa. Persoalannya ialah berapa cepat ia akan tiba di sini. Kini, kami telah mendengar desas-desus bahawa model elektrik bateri ini akan tiba di pusat pameran Kia di seluruh negara seawal Julai 2023. Ya, ini bermakna ia akan tiba tanpa duti eksais dan cukai import.

Namun, jangan berharap Niro EV akan hadir sebagai pilihan bajet. Harganya akan lebih murah daripada EV6 GT Line, yang kini dijual di Malaysia dengan harga RM300K. Sebaliknya, jangkakan Niro EV datang dengan harga sekitar RM250K, mungkin lebih rendah lagi dengan tanda harga yang baik dan penuh ‘8’.

Jadi, apa itu Kia Niro EV? Niro sendiri berada pada generasi kedua dan boleh didapati sebagai model elektrik sepenuhnya seperti yang akan kita dapatkan, atau sebagai kenderaan hibrid plug-in (yang juga dikhabarkan akan tiba di pasaran kita, tetapi tidak akan mendapat manfaat pengecualian cukai), atau sebagai kenderaan hibrid standard yang tidak perlu dicas. Ia merupakan crossover sederhana yang direka untuk pelanggan yang peka terhadap alam sekitar dengan menggunakan bahan yang guna semula dan bukanlah sebegitu mewah dan dinamik seperti EV6.

KIA-NIRO-EV-1.0

Dalam hal ini, ia juga direka dengan falsafah “Opposites United” yang diperkenalkan oleh Karim Habib dan mengambil inspirasi dari konsep kereta HabaNiro. Terdapat lampu belakang LED berbentuk bumerang dan kelopak aerodinamik yang besar di bahagian bodi di mana tiang C sepatutnya berada. Niro EV membezakan dirinya dari kuasa tenaga lain dengan kelopak aerodinamik ini yang disiapkan dalam warna Steel Grey atau hitam bergantung pada warna badan [1].

Pada bahagian dalaman, terdapat tekstil bebas haiwan dan bahan mesra alam seperti dinding kabin yang diperbuat daripada bahan buangan kitar semula dan bio poliuretana. Kia juga menggunakan cat bebas BTX, yang mengurangkan impak yang dihasilkan oleh Niro EV terhadap planet semasa proses pengeluaran [1].

Niro EV dilengkapi dengan bateri 64.8 kWh yang memberikan jarak perjalanan lebih daripada 400km. Pengisian Cepat DC 85 kW membolehkan bateri dicas dari 10% hingga 80% dalam masa kurang daripada 45 minit. Dengan pengisian AC 11 kW, Niro EV mengambil masa kurang daripada 7 jam untuk pengisian penuh. Pilihan kuasa tenaga adalah motor 201hp di roda hadapan.

Menariknya, Niro mempunyai sistem yang menggunakan petunjuk navigasi, data sejarah pemanduan, dan lain-lain untuk secara pintar menentukan kadar pengecasan regeneratif agar jarak pemanduan maksimum dapat dicapai. Ia juga menggunakan maklumat radar dan kecerunan jalan untuk memastikan brek regeneratif membawa kenderaan berhenti dengan lembut.

Kami tidak pasti bagaimana Bermaz akan mengatur spesifikasi Kia Niro EV untuk pasaran Malaysia, tetapi Niro EV mempunyai beberapa ciri dan pilihan menarik. Vehicle-to-Load charging, Heads-Up Display, Wireless Apple CarPlay, Android Auto, wireless phone charigng, memory seats, Smart Cruise Control with Stop & Go, Navigation-Based Curve dan banyak lagi juga tersedia pada Niro EV.

Kia Niro EV generasi ke-2 dijangka tiba di Malaysia pada bulan Julai 2023 dengan harga di bawah RM250K. Ia adalah crossover sederhana dengan bateri 64.8 kWh, jarak perjalanan lebih daripada 400km, dan brek regeneratif pintar. Ia menawarkan pelbagai ciri dan pilihan yang ditujukan kepada pelanggan yang peka terhadap alam sekitar. Dengan harga yang lebih rendah daripada EV6 GT Line, Niro EV menawarkan alternatif yang menarik bagi mereka yang mencari kenderaan elektrik yang berkuasa.

Previous post

Siri Mercedes-Benz A-Class yang Telah Dipertingkatkan Kini Di Malaysia

Next post

Audi Lancar Tujuh Model Elektrik e-tron di Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *