Berita Auto

W202 C-Class Kini Berusia 30 Tahun: Ikonik dan Tidak Pernah Lapuk!

Mengimbas kembali generasi pertama Mercedes-Benz C-Class yang berusia 3 dekad.

Mari kita imbas kembali generasi pertama Mercedes-Benz C-Class, W202 yang kini berusia 30 tahun! Siapa sangka model ikonik ini telah menginjak usia yang matang, namun masih dikenang sebagai model terbaik Mercedes-Benz.

Kehadiran C-Class hari ini bukan sahaja terkenal di kalangan peminat kereta, malah menjadi antara model terlaris bagi jenama tersebut. Asal-usulnya bermula dari 190E (W201) yang kini menjadi barang koleksi. Sementara W201 baharu sahaja menyambut ulang tahun ke-40, W202 kini genap berusia 30 tahun. Menariknya, W202 merupakan model pertama yang dikenali sebagai ‘C-Class’, menjadikannya model pertama Mercedes-Benz yang mempunyai huruf SEBELUM nombor yang menunjukkan kuasa enjin.

Sepanjang tempoh pengeluarannya dari tahun 1993 hingga 2001, Mercedes-Benz telah berjaya menjual 1.9 juta unit dalam kedua-dua bentuk sedan dan wagon. W202 C-Class lebih besar daripada W201 dan menawarkan enjin petrol dan diesel baharu dengan 4 injap se silinder untuk penjimatan bahan api yang lebih baik. Emisi juga dipertingkatkan hasil daripada pengurusan enjin yang lebih baik dan geseran dalaman yang lebih rendah.

Aspek keselamatan juga ditingkatkan. C-Class mempunyai perlindungan perlanggaran impak belakang dan sisi yang lebih baik dengan dinding sisi sekeping yang baharu, struktur tiub dan tiang B bertingkat tiga bersama-sama dengan anggota silang besar. Malangnya, ini juga masa di mana jurutera Mercedes-Benz mula memikirkan tentang alam sekitar. Jadi, daripada memasang kereta dengan bahan yang paling tahan lama, 85% W202 diperbuat daripada bahan yang boleh dikitar semula. Walau bagaimanapun, anda masih boleh melihat banyak model W202 yang masih berfungsi hari ini, jadi ini menunjukkan kualiti masih tinggi.

Reka bentuk luaran adalah moden, bersih, dan kekal segar. Ia masih kelihatan moden walaupun 30 tahun kemudian. Pembungkusan merupakan salah satu peningkatan utama pada C-Class ini. W201 190E yang datang sebelumnya telah dibangunkan bersama W124, jadi mempunyai beberapa batasan pembungkusan.

Kali ini, Mercedes-Benz mengalihkan tangki bahan api dan menyusun semula ruang enjin, gandar, dan transmisi untuk mencipta ruang dalaman dan ruang but yang lebih luas.

Walaupun menjadi model Benz yang lebih kecil, C-Class tetap tidak berkompromi dalam keselesaan berkat suspensi depan dwi-wishbone dan suspensi belakang multi-link bebas. Lebih-lebih lagi, spring dan pengedam telah dikaji semula dan jejak kaki keseluruhan kenderaan ditingkatkan.

Pelbagai W202 Mercedes-Benz C-Class

Mercedes-Benz C-Class (siri model 202) menampilkan imej berkumpulan Saloon dan Estate dari tahun 1997. (Nombor indeks foto dalam Arkib Klasik Mercedes-Benz: A97F1352)

W202 C-Class menawarkan beberapa varian enjin dan trim yang memenuhi keperluan dan citarasa pelbagai pelanggan. Antara model yang paling popular termasuk C 180, C 200, dan C 230 yang menggunakan enjin petrol empat silinder serta C 250 dan C 280 dengan enjin enam silinder. Tidak lupa juga model C 220 Diesel dan C 250 Turbodiesel yang menarik perhatian ramai peminat kereta diesel. Di puncak julat tersebut, model berprestasi tinggi C 36 AMG dan C 43 AMG menawarkan kuasa dan keganasan yang tidak dapat ditandingi.

Tidak dapat dinafikan, W202 C-Class telah meninggalkan kesan mendalam dalam sejarah Mercedes-Benz. Dari rekabentuk yang elegan dan moden, peningkatan keselamatan dan ciri inovatif, serta prestasi mengagumkan, model ini terus dikenang sebagai salah satu model terbaik yang pernah dihasilkan oleh jenama terkenal ini.

Hari ini, W202 C-Class mungkin telah digantikan oleh model-model C-Class yang lebih canggih dan berprestasi tinggi, tetapi tiada yang dapat menggantikan warisan dan tempat khas yang dimiliki oleh generasi pertama ini dalam hati peminat kereta. Sekian lama selepas pelancarannya, W202 C-Class masih menjadi ikon kecintaan ramai, dan dengan semangat riang ria kami di gohedgostan.com, kami ucapkan “Selamat Ulang Tahun ke-30, W202 C-Class!”

Kesimpulannya, ulang tahun ke-30 W202 C-Class merupakan peringatan penting bagi pencinta Mercedes-Benz dan peminat kereta di seluruh dunia. Generasi pertama C-Class ini akan terus dikenang sebagai model yang mengubah cara dunia melihat kereta mewah kompak, membawa kualiti, kecanggihan, dan inovasi yang menjadi ciri khas Mercedes-Benz. Semoga model-model seterusnya akan terus menginspirasi dan mengekalkan warisan W202 C-Class yang legendaris ini.

Previous post

BYD Tambah Tiga Pusat 3S Baharu di Lembah Klang

Next post

Datuk Madani Sahari Dituduh Terima Rasuah RM5 Juta Lagi

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *