Berita Auto

“Volkswagen Passat Menamatkan Legasi Sepuluh Tahun di Malaysia”

“Berakhirnya Era Passat: Ikon D-Segmen Volkswagen”

Kira-kira sepuluh tahun yang lalu, penjualan kereta penumpang Volkswagen di Malaysia mencapai puncak dengan memegang 2.4% daripada pangsa pasaran. Jumlah penjualan merek ini melonjak dari kira-kira 7,000 kenderaan setahun kepada 13,003 unit pada tahun 2012 – suatu kenaikan penjualan sebanyak 77% yang jarang berlaku. Ini menjadikan mereka jenama Eropah no.1 dari segi penjualan dan jenama ke-6 terlaris secara keseluruhan, berada di belakang Perodua, Proton, Toyota, Honda dan Nissan. Kenaikan ini sebahagian besarnya disebabkan oleh pengenalan Volkswagen Passat B7. Pada awal tahun ini, kami mendapati bahawa Passat telah dihapuskan sepenuhnya dari pasaran Malaysia.

Passat diperkenalkan ke Malaysia sebagai model CBU pada mulanya tetapi kemudian mendapat versi CKD. Spesifikasi hampir sama – beberapa versi dilengkapi dengan sunroof, beberapa mempunyai sistem infotainment yang berbeza sedikit, dan sebagainya. Apa yang sama ialah kombinasi 1.8 TSI dan DSG 7-kelajuan. Ini adalah sesuatu yang istimewa di Malaysia kerana semua sedan D-segmen yang berharga di bawah RM200,000 pada masa itu dilengkapi dengan enjin aspirasi semula jadi dan kotak gear automatik konvensional.

Volkswagen Passat B7 adalah hit penjualan besar di Malaysia dan meyakinkan generasi pembeli kereta yang matang untuk melepaskan Accord dan Camry mereka demi sesuatu yang sedikit lebih bersemangat dan kontinental.

volkswagen_passat_2011 1.0

Walau pun kejayaan Volkswagen pada tahun 2012 sebahagian besarnya disebabkan oleh keunggulan Passat dalam segmen D, ia bukanlah satu-satunya faktor yang memberikan kenaikan populariti kepada jenama ini. Volkswagen Malaysia juga telah memperkenalkan Jetta yang bertenaga twin-charged pada waktu itu untuk bersaing dalam segmen C. Dalam segmen B pula, terdapat Polo. Semua model ini pada suatu ketika telah dirakit secara tempatan dan mendapat kejayaan relatif di pasaran.

Namun, kejayaan ini tidak berkekalan. Penjualan Volkswagen merosot pada tahun 2013 dari 13,000 unit yang dijual kepada kira-kira 9,500 unit pada tahun 2013. Pada tahun 2014, penjualan telah jatuh di bawah tanda 9,000 dan kemudian pada tahun 2015, mereka menjual kurang dari 7,000 kenderaan lagi. Akhirnya, Jetta dihentikan, begitu juga dengan Polo, Polo Sedan (juga dikenali sebagai Vento) dan akhirnya Passat B8. Percubaan untuk memasarkan Golf TSI yang dipasang secara tempatan juga berlangsung sekejap saja, bertahan dari pertengahan 2022 hingga Mac 2023.

Penurunan ini bukanlah fenomena yang khas untuk Malaysia sahaja. Penjualan global Volkswagen juga menunjukkan penurunan, dengan penjualan global mereka turun sebanyak 8% pada tahun 2021.

Namun, di tengah-tengah semua ini, kita harus ingat bahawa kereta bukanlah sekadar tentang angka penjualan. Volkswagen telah memberikan banyak kenangan indah kepada pemilik keretanya, dan Passat adalah salah satu contohnya. Ia mungkin tidak lagi ada di pasaran Malaysia, tetapi Passat akan sentiasa diingati sebagai ikon dalam sejarah otomotif negara kita.

Jadi, apa masa depan Volkswagen di Malaysia? Sebenarnya, hanya masa yang akan menentukan. Bagaimanapun, kami di gohedgostan.com akan sentiasa memberikan anda berita dan ulasan terkini tentang semua perkembangan dalam dunia otomotif.

Previous post

Toyota Bersemangat Membawa Impian Hijau ke Jalan Raya Malaysia

Next post

Perodua Axia GR: Visualisasi yang Terror Dan Memikat Hati Pemilik Axia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *