Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Toyota Bersemangat Membawa Impian Hijau ke Jalan Raya Malaysia

Toyota mendedahkan strategi pelbagai cabang mereka untuk memberikan penyelesaian terbaik untuk keperluan rakyat Malaysia.

Automaker Jepun, Toyota, adalah salah satu jenama automotif paling berjaya di dunia dengan kereta mereka boleh dijumpai di setiap pelusuk dunia. Ada banyak sebab untuk ini, tetapi yang kami rasa paling penting adalah komitmen jenama terhadap kualiti, keselamatan dan kelestarian. Ya, Toyota telah mengulangi komitmen mereka untuk meneutralkan karbon di jalan raya Malaysia.

Toyota, seperti dikenali oleh banyak orang, hari ini telah membentangkan langkah seterusnya dalam strategi pelbagai cabang mereka dengan tujuan menyokong Malaysia untuk menjadi bebas karbon menjelang 2050. Syarikat ini mempunyai pendekatan pelbagai cabang ini untuk mencapai matlamat ini dan akan terus berbuat demikian bukan sahaja di Malaysia tetapi juga di banyak negara lain, memastikan kualiti untuk semua pemilik Toyota.

Toyota juga telah mendaftar unit sampel Toyota bZ4X, sebagai sebahagian daripada strategi Beyond Zero Toyota, untuk penilaian oleh pasukan teknikal syarikat, serta pihak berkepentingan dalam kerajaan dan sektor swasta yang bekerja ke arah mewujudkan penyelesaian pengangkutan peribadi rendah karbon untuk Malaysia.

Ini datang selepas penyerahan lima unit Toyota Mirai berkuasa hidrogen kepada SEDC Energy Sarawak dan Ketua Menteri negeri Yang Amat Berhormat Datuk Patinggi Tan Sri (Dr) Abang Haji Abdul Rahman Zohari Bin Tun Datuk Abang Haji Openg pada bulan Januari sebagai sebahagian daripada usaha lebih luas Sarawak untuk memulakan ekonomi hidrogen di sana.

Bersama dengan Toyota Corolla Cross Hybrid electric vehicle (HEV) yang kini dipasang di kilang subsidiary pembuatan jenama Assembly Services Sdn. Bhd. (ASSB) di Bukit Raja, Selangor, bZ4X battery electric vehicle (BEV) dan Mirai menunjukkan komitmen Toyota untuk menawarkan penyelesaian yang paling sesuai untuk semua pelanggan Malaysia.

Sebagai sebahagian daripada penglibatan mereka dengan pihak berkepentingan utama dalam sektor pengangkutan dan tenaga, pejabat Toyota di Shah Alam hari ini menjadi tuan rumah pameran tentang strategi pelbagai cabang syarikat menuju ke neutraliti karbon yang mempamerkan Toyota bZ4X serta potongan sistem hibrid Toyota.

Toyota percaya bahawa Hybrid Electric Vehicles (HEVs) adalah penyelesaian yang paling praktikal dan kos-efektif untuk rakyat Malaysia hari ini, menjanjikan pengurangan karbon segera tanpa mengorbankan kepraktisan memandu jarak jauh dan penggunaan tanpa kerisauan. Toyota juga mengakui bahawa teknologi BEV juga akan menjadi sebahagian yang sangat penting dalam mencapai neutraliti karbon.

Toyota percaya bahawa kereta Hybrid Electric Vehicles (HEVs) menggunakan dua sumber tenaga yang berasingan – enjin petrol dan motor elektrik. Mereka lebih jimat minyak daripada kenderaan konvensional, namun tidak memerlukan pengecasan kerana enjin mengisi bateri secara automatik. Ini menjadikan HEVs sangat praktikal kerana anda hanya perlu mengisi petrol untuk menikmati perjalanan.

Dengan penjualan lebih daripada 15 juta unit HEV di seluruh dunia sejak Prius pertama kali dilancarkan pada 1997, Toyota menunjukkan tahap komitmen yang tinggi ke arah kelestarian. Dalam memastikan bateri hybrid tahan lama, Toyota memberikan jaminan selama 8 tahun untuk bateri elektrik hybrid mereka. Ini membuktikan lagi bahawa Toyota serius dalam usaha mereka untuk membawa Malaysia ke arah neutraliti karbon.

Presiden UMW Toyota, Datuk Ravindran K juga berkata, “Pelanggan Toyota datang dari latar belakang yang sangat berbeza, bukan sahaja pelanggan yang tinggal di pantai barat Semenanjung Malaysia, tetapi juga di Malaysia Timur. Kami percaya dalam memberi pilihan kepada pelanggan. Mereka akan menentukan penyelesaian hijau mana yang terbaik untuk mereka. Kami akan terus menilai pilihan berbeza dan memperkenalkannya sebaik sahaja sesuai.”

Toyota menjual kenderaan di lebih daripada 170 negara di seluruh dunia dan memahami bahawa keperluan pelanggan mereka sangat berbeza, begitu juga ketersediaan tenaga boleh diperbaharui yang bersih. Toyota mengekalkan bahawa mereka tidak akan mengabaikan mana-mana kumpulan pelanggan dalam usaha mereka untuk mencapai neutraliti karbon menjelang 2050.

Previous post

Honda Mendedahkan Kenderaan Elektrik Terbaru, SUV e:Ny1 Segmen B

Next post

"Volkswagen Passat Menamatkan Legasi Sepuluh Tahun di Malaysia"

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *