Bisnes

Projek CKD WTC Automotif Bernilai Lebih RM60 Juta Dengan GAC 

Transformasi WTCA dengan pelaburan di kilang dan pengembangan rangkaian jualan.

WTC Automotif (M) Sdn Bhd (WTCA), anak syarikat milik penuh Warisan TC Holdings Bhd, mengumumkan projek Completely Knocked Down (CKD) dengan Guangzhou Automobile Group (GAC), mencerminkan perkongsian yang semakin erat antara WTCA dan GAC.

Projek CKD, di mana WTCA akan melabur lebih daripada RM60 juta, melibatkan pengeluaran model baharu GAC Motor GS3, serta mengembangkan kehadiran mereka di seluruh negara. Projek CKD diumumkan kira-kira 18 bulan selepas WTCA dan GAC International menandatangani perjanjian pengedar, melantik WTCA sebagai pengedar tunggal dan eksklusif bagi kenderaan GAC di Malaysia.

@gohedgostan Inisiasi Program CKD GAC Motor Malaysia & Penyerahan Armada GAC GS3 kepada Mayflower. #gac #gacmotor #gacmotormalaysia #mayflower #tiktokviral #fyp #foryoupage #like #follow #explore #repost #tiktoktrend #explore ♬ original sound – Gohed Gostan

Sebahagian daripada pelaburan RM60 juta ini akan digunakan untuk pelaburan model tertentu seperti alat, dan peningkatan kemudahan di fasiliti Segambut Tan Chong untuk memenuhi keperluan perakitan tempatan dan piawaian GAC untuk model CKD baharu.

“Kami yakin dengan pengalaman bertahun-tahun Tan Chong Group dan pelaburan terkini kami dalam kemudahan kami, kami akan memenuhi harapan GAC. Pasukan kami mempunyai kerjasama yang erat dengan pasukan GAC untuk memastikan kami dapat memenuhi Piawaian Kualiti GAC. GAC telah menetapkan standard yang sangat tinggi dalam industri automotif kerana mereka telah mendominasi Top 1 dalam Kaji Selidik Kualiti Awal JD Power China selama lapan tahun berturut-turut,” kata Tan Keng Meng, Ketua Eksekutif Warisan TC Holdings Bhd.

Kerjasama CKD ini antara WTCA dan GAC adalah pencapaian penting bagi industri automotif Malaysia kerana projek CKD Malaysia ini adalah yang pertama bagi projek CKD GAC di ASEAN. Ia menunjukkan komitmen kedua-dua syarikat untuk mengembangkan kehadiran mereka di pasaran Malaysia dan menyediakan pengguna Malaysia dengan kenderaan yang canggih.

WTCA juga akan menggunakan pelaburan ini dalam rancangan mereka, untuk menubuhkan lebih dari 70 buah showroom melalui penubuhan cawangan mereka sendiri dan pelantikan pengedar untuk meliputi seluruh negara. Showroom unggul pertama GAC Motor Malaysia akan berada di Seksyen 13 Petaling Jaya, yang dijangka siap pada suku ketiga 2023.

“Showroom utama baharu ini akan menyambut semua pelanggan untuk melawat dan merasai hospitaliti GAC Motor dan kenderaan GAC Motor. Pelanggan digalakkan untuk memandu uji untuk merasakan keunggulan produk,” tambah Tan.

Projek CKD ini adalah sebahagian daripada perkongsian komersial jangka panjang antara GAC MOTOR dan Tan Chong Group di rantau ASEAN. Dalam lima tahun akan datang, WTCA akan memperkenalkan inventori yang menarik dan komprehensif model GAC MOTOR pandu kanan, termasuk SUV, Sedan dan MPV. Selain itu, semua model GAC MOTOR global yang baru akan dibangunkan secara serentak untuk pandu kanan dan pandu kiri, memastikan pengguna Malaysia menerima model terkini pada kadar yang sama dengan pengguna global lain.

Model GAC GS3 CKD yang Akan Datang

Model baru CKD GAC Motor GS3 akan dilengkapi dengan enjin Injeksi Langsung Turbo generasi ketiga 1.5, transmisi WDCT 7-kelajuan, dan tork teraju dalam segmen 270Nm @1400~4500rpm. Rekabentuk generasi seterusnya dan sistem bantuan pemandu lanjutan tahap 2 menjadikannya salah satu model paling dicari di pasaran. Maklumat lanjut akan dikeluarkan pada masa yang sesuai.

Kerjasama WTCA yang Mengubahsuai dengan Mayflower Car Rental

Pada masa yang sama, WTCA berjaya menyerahkan 25 unit SUV GAC Motor GS3 kepada Mayflower Car Rental Sdn Bhd. Mayflower telah mengakuisisi 50 SUV GAC Motor GS3 dari WTCA.

“Kerjasama antara WTCA dan Mayflower Car Rental ini adalah bukti keyakinan terhadap kecemerlangan dan prestasi kenderaan GAC Motor. Kami percaya kerjasama ini akan menjadikan GAC Motor GS3 lebih mudah diakses dan mampu dimiliki oleh rakyat Malaysia,” jelas Tan.

Mayflower juga mengambil peluang ini untuk memperkenalkan Program Adventure GAC Motor GS3 yang baharu – program penyewaan kereta yang kompetitif untuk memenuhi permintaan pasaran yang beragam. Program ini memberi peluang kepada masyarakat untuk merasai keupayaan kenderaan yang menarik ini.

“Dengan projek CKD dan Program Adventure GAC, WTCA bersedia untuk mendorong jenama motor GAC ke garisan hadapan dalam industri automotif Malaysia dengan menyediakan kenderaan canggih, pengalaman yang mendebarkan, dan pilihan kepemilikan yang lebih mudah diakses kepada pengguna Malaysia,” kata Tan.

Untuk maklumat lanjut, sila lawati www.gacmotor.com.my dan ikuti GAC Motor Malaysia di https://www.facebook.com/GAC-Motor-Malaysia-104304102124544.

Previous post

Mercedes-Benz CLS Kemungkinan Bersara Selamanya Selepas 3 Generasi

Next post

Nissan Lancarkan X-Trail e-Power Baharu di Singapura, Malaysia Bila?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *