Berita Auto

Mercedes-Benz CLS Kemungkinan Bersara Selamanya Selepas 3 Generasi

Pengeluaran Mercedes-Benz CLS mungkin akan berakhir tanpa pengganti yang diumumkan.

Menurut jurucakap Mercedes-Benz di Australia, warisan Mercedes-Benz CLS mungkin akan berakhir tahun ini. Ini bukan sahaja berakhirnya generasi CLS terkini, tetapi kemungkinan berakhirnya nama CLS sepenuhnya. Terdapat dua sebab utama yang membuat kami percaya ini benar. Sebab pertama ialah beberapa pasaran mula menghentikan pengeluaran CLS tanpa pengganti. Sebab kedua ialah Mercedes-Benz mengumumkan tahun lalu bahawa ia akan mengurangkan jumlah model yang ditawarkan dalam portfolionya. CLS secara semula jadi bukan salah satu penjual terbaik syarikat, jadi menggugurkannya adalah masuk akal. Tambahan pula, pendapat kami bahawa CLS sudah tidak lagi relevan. Inilah sebabnya.

Mercedes-Benz CLS bermula sebagai alternatif kepada S-Class – sesuatu yang mewah tetapi lebih kecil, lebih berorientasikan pemandu dan fokus reka bentuk. CLS muncul dengan bumbung yang condong dan memperkenalkan ‘koupe empat pintu’ pada tahun 2004 dengan reka bentuk yang dilakukan oleh Michael Fink. Pada masa itu, Mercedes-Benz sedang mengembangkan barisan model mereka sebagai respons terhadap perubahan keadaan pasaran. Tambahan, sedan pada awal 2000-an masih memaparkan reka bentuk 3-kotak. S-Class, walaupun direka bentuk semula, masih lagi limosin kecil pada masa itu.

Bahagian belakang Mercedes-Benz CLS CLS generasi pertama masuk akal kerana terdapat eksekutif tahap tinggi yang menginginkan Mercedes-Benz peringkat lambang tetapi mungkin tidak semestinya ingin ditemani oleh pemandu peribadi. Oleh itu, model CLS yang kecil sedikit dan lebih dramatik tetapi sama mewahnya sangat sesuai.

Dengan generasi kedua CLS, kenderaan Mercedes-Benz masih berada dalam proses peralihan dari segi reka bentuk. Mereka belum lagi mengadopsi garis-garis dramatik di bawah arahan Gorden Wagener. CLS dalam generasi ini kelihatan kurang dramatik daripada pendahulunya, tetapi masih ada sedikit rasa yang masuk akal.

Mercedes CLS 63 AMG

Generasi ketiga CLS tiba setengah generasi selepas pengenalan S-Class W222, yang sudah dinamik dan mempunyai garis bumbung yang condong. Dari segi reka bentuk, ya, CLS agak mendahului kurva, tetapi S-Class mengadopsi estetika ‘koupe 4-pintu’ dan jadi CLS kelihatan agak tidak perlu.

Akhirnya, alasan lain yang jarang diperkatakan ialah kuasa pacu CLS. Apabila CLS mula diperkenalkan, enjin terkecil yang tersedia ialah 3.0L enjin 6 silinder. Semangat CLS terletak pada perbezaannya antara ia dan E-Class dengan tidak melayani mereka yang mencari kuasa pacu yang lebih ekonomik. Sepanjang tahun, peraturan dan faktor lain telah mendorong CLS ke arah enjin berkeupayaan lebih rendah dan sistem hibrid.

Memang, itu tidak dapat dielakkan tetapi kuasa pacu CLS menjadi tidak dapat dibezakan dari apa yang tersedia pada E-Class. Menurut pendapat kami, CLS generasi ke-3 seharusnya dilancarkan sebagai alternatif elektrik bagi S-Class. Ia sepatutnya menjadi EQS / EQE sebelum kenderaan itu berpeluang untuk diperkenalkan. Walau bagaimanapun, nasib telah ditentukan.

Previous post

Datuk Madani Sahari Dituduh Terima Rasuah RM5 Juta Lagi

Next post

Projek CKD WTC Automotif Bernilai Lebih RM60 Juta Dengan GAC 

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *