Berita Auto

GAC Trumpchi GS8 Baharu Adalah SUV Dikuasakan Toyota

GAC Trumpchi GS8 generasi ke-2 nampak macam ada apa yang diperlukan untuk menyaingi Proton X90 jika dibawa masuk.

Warisan Tan Chong Motor tahun lepas mula membawa masuk GAC Trumpchi GS3 baharu sebagai alternatif kepada Proton X50. Kini GAC mempunyai SUV GS8 baharu yang mempunyai dimensi untuk menandingi Proton X90 akan datang. Persoalannya ialah: adakah WTC Motor akan membawa masuk SUV China baharu ini? Adakah ia berbaloi dengan semua pelaburan dalam peralatan dan kos penukaran ke pacuan kanan? Well, hanya WTC Motor akan tahu. Buat masa ini, mari kita lihat beberapa butiran menarik GS8.

Dimensi GAC GS8 serba baharu adalah seperti berikut:

  • Panjang: 4980 mm
  • Lebar: 1950 mm
  • Tinggi: 1780 mm
  • Wheelbase: 2920 mm

Berbanding dengan Proton X90 yang akan datang (berdasarkan Geely HaoYue), SUV ini mempunyai lebih ketinggian (145mm), lebih lebar (50mm), dan mempunyai jarak roda yang lebih panjang juga.

GAC GS8 ialah produk generasi kedua di bawah sub-jenama Trumpchi. Model pertama keluar pada 2016 rekaan Fan Zhang, bekas pereka Mercedes-Benz. Model generasi ke-2 juga telah direka di bawah kepimpinan reka bentuk Fan Zhang.

“Generasi pertama GS8 meninggalkan legasi berharga dalam industri automotif China dan mempunyai pengaruh yang meluas di pasaran dengan reka bentuk yang berani dan ikonik. Generasi kedua pula, kami menyerap intipati generasi pertama sambil mengembangkannya ke peringkat seterusnya. GS8 ialah pencapaian baharu model pengeluaran kami. ” kata Fan Zhang, VP R&D GAC dan ketua reka bentuk.

GS8 generasi ke-2 serba baharu ialah SUV yang lebih berteknologi tinggi dan tegak. Ia kini terletak pada casis baharu yang dipanggil platform GPMA. GAC mengatakan GS8 generasi ke-2 ini adalah 25% lebih tegar daripada yang terakhir berkat penggunaan kira-kira 17% keluli kekuatan ultra tinggi yang dibentuk panas.

Reka bentuknya menggabungkan tandatangan GAC baharu seperti gril parametrik yang dipanggil Victory Wings. Ia juga menampilkan susun atur quad matriks dengan lampu LED terbenam dan penutup boleh dibuka-tutup untuk lampu hadapan. Di belakang, ‘Ruby Lights’ ialah nama yang diberikan kepada bentuk geometri tandatangan pencahayaan mereka.

Seperti kebanyakan SUV perdana China moden, teknologi adalah kutamaannya. Terdapat sistem infotainmen berdaya sentuh 14.6″, gugusan instrumen digital 12.3″, sistem Augmented Reality HUD dan GAC Intelligent Pilot – suite yang merangkumi kawalan pelayaran adaptif, sistem pengecaman tanda trafik, amaran perlanggaran ke hadapan dan belakang, amaran keluar lorong , bantuan ikut lorong, bantuan tukar lorong, brek kecemasan automatik, tempat letak kereta automatik dan banyak lagi.

Dari segi keselesaan kabin, tempat duduk barisan kedua GS8 boleh berubah menjadi ruang kerusi istirahat untuk keselesaan yang lebih baik untuk penghuni baris ke-3. Tempat duduk hadapan berventilasi dan tempat letak tangan berventilasi akan berfungsi dalam iklim panas kita.

GAC GS8 mempunyai dua pilihan powertrain. Enjin petrol standard ialah 2.0L pengecas turbo sebaris 4 yang dipanggil “Mega Wave Power”. Motor ini dipadankan dengan kotak gear automatik 8-kelajuan dan baik untuk 248hp dan 400Nm tork. Menariknya, pilihan kedua ialah sistem hibrid bersumberkan Toyota (Toyota Hybrid System) yang menggabungkan eCVT. Penjana kuasa ini mempunyai sehingga 367hp tersedia.

Previous post

Volkswagen Membangunkan Enjin Petrol EA 211 evo2 1.5 TSI Baharu

Next post

Porsche Club Malaysia Sambut Ulang Tahun Ke-70

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *