Berita Auto

Toyota Yaris Yang Ke-10 Juta Selepas 25 Tahun Pengeluaran

Yaris yang popular, dalam generasi keempat, kini telah mencapai kejayaan baharu.

Selama budaya kereta wujud, satu jenis kereta telah terbukti popular tanpa mengira masa dan trend. Walaupun kita telah melihat kenaikan dan penurunan sedan dan lonjakan mendadak SUV, hatchback telah bertahan dengan ujian masa dan Toyota Yaris bersinar sebagai contoh yang baru-baru ini menghasilkan 10 juta unit.

Apa yang lebih mengagumkan (lebih-lebih lagi Toyota tipikal pada ketika ini), Toyota Yaris kini merupakan model keenam daripada jenama Jepun yang melepasi 10 juta unit dalam jualan global dalam 25 tahun pengeluarannya dan pada ketika ini dengan semua kejayaan Toyota, ini hanya satu hari biasa saja bagi jenama itu.

Lagi pun, pada 30 Mac 2023, Toyota Yaris, selepas menjadi peneraju segmen selama bertahun-tahun, serta-merta membuat percikan dalam dunia hatchback sejak penubuhannya pada tahun 1998 apabila diperkenalkan di Pameran Motor Paris serta model generasi pertama dinobatkan sebagai Kereta Terbaik Eropah pada tahun 2000.

Bercakap mengenai Eropah, daripada banyak unit Toyota Yaris yang dijual di seluruh dunia, kira-kira 5,155,506 daripadanya telah dijual di Eropah dan hatchback itu menyumbang satu pertiga daripada jumlah jualan jenama Jepun di Eropah pada tahun 2022. Walaupun Toyota Yaris tidak sama seperti sedan, Vios, di Malaysia, ia masih sangat popular di seluruh dunia.

10 Millionth Toyota Yaris 1.0

Selain itu, Toyota Yaris yang melebihi 10 juta model adalah wajar kerana kereta itu telah meningkat dengan pesat sejak beberapa tahun kerana walaupun ia sudah menjadi kereta hebat dalam generasi pertama yang dijual sehingga 2005, apabila kereta generasi kedua dilancarkan, ia bertambah baik dalam setiap metrik.

Pada tahun 2006, model yang lebih berorientasikan prestasi dipanggil Toyota Yaris TS telah diperkenalkan dengan enjin 1.8 liter menghasilkan 130hp dan kini kami juga mempunyai Toyota GR (Gazoo Racing) Yaris membuktikan, sekali lagi, bahawa permintaan untuk ini hot hatch masih tersedia secara meluas walaupun selepas 25 tahun.

Toyota GR Yaris pertama kali diperkenalkan apabila kereta itu berada dalam generasi ketiga dan kini kereta itu malah telah menghasilkan versi crossover, serupa dengan model Corolla Cross, di Eropah yang baru-baru ini dinamakan sebagai Kereta Bandar Dunia 2022 dalam Anugerah Kereta Dunia, sedihnya, tiada kata rasmi crossover ini akan memasuki Malaysia atau tidak buat masa ini.

Apa lagi yang boleh dikatakan sekarang, selain, tahniah Toyota telah mencapai satu lagi pencapaian dan mencapai lebih banyak kejayaan dan kami yakin jenama itu tidak akan perlahan dalam masa terdekat ini juga, terutamanya selepas pelancaran semua -Toyota Vios baharu yang membuatkan orang ramai teruja.

Maklumat dan gambar terima kasih kepada Carscoops dan artikel penuh mereka dipautkan di sini.

Previous post

Hujung Minggu BMW Auto Bavaria XTRAVAGANZA Di Bukit Jalil

Next post

Persediaan Perjalanan Balik Kampung Hari Raya Anda

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *