Berita Auto

Polestar Mengurangkan 8% Pelepasan CO2 Setiap Kereta Pada 2022

Pengeluar Kenderaan Elektrik Polestar mengambil kira setiap gram CO2 dalam rantaian bekalannya.

Polestar, pengeluar kenderaan elektrik (EV) Sweden, telah mengeluarkan Laporan Kemampanan Tahunan ketiganya, menggariskan inisiatif dan prestasinya dalam hal alam sekitar, sosial dan tadbir urus pada tahun 2022. Laporan itu mendedahkan bahawa syarikat itu telah berjaya mengurangkan pelepasan CO2e relatif bagi setiap kereta dijual sebanyak 8% berbanding paras 2021, walaupun dalam tempoh pertumbuhan volum global yang mencatatkan rekod setahun.

Walaupun menghantar hampir 51,500 kereta pada 2022, peningkatan 80% daripada 2021, Polestar berjaya mengurangkan pelepasan relatifnya pada asas se unit sebanyak 13% sejak 2020. Kejayaan ini meletakkan Polestar di landasan yang betul ke arah matlamatnya untuk mengurangkan separuh pelepasan relatif menjelang 2030 . Walaupun pelepasan mutlak meningkat disebabkan oleh peningkatan, tumpuan syarikat terhadap pengurangan karbon adalah jelas, menjadikannya tahun kedua berturut-turut syarikat itu telah menggabungkan pertumbuhan pesat dengan pengurangan karbon.

Mengurangkan pelepasan karbon adalah disebabkan oleh beberapa faktor, termasuk pengurangan purata pengangkutan dan jualan yang tinggi dalam pasaran dengan lebih banyak tenaga boleh diperbaharui pada grid. Kemas kini berterusan yang diteruskan oleh pasukan kelestarian Polestar dalam program keretanya juga menyumbang kepada pengurangan pelepasan. Sebagai contoh, Polestar menukar pembekal yang menyediakan aluminium untuk roda dan dulang bateri untuk Polestar 2, di mana perubahan kepada peleburan berkuasa hidro menghasilkan pengurangan 1.2 tan bagi setiap kereta. Selain itu, kilang Polestar, tempat Polestar 2 dibina, kini menggunakan 100% elektrik boleh diperbaharui, seterusnya mengurangkan pelepasan.

Head of Sustainability di Polestar, Fredrika Klarén, menyatakan bahawa “Kami mempamerkan pelepasan kami pada lengan kami – mengukur dan meneliti setiap butiran memastikan kami sentiasa bersedia. Elektrifikasi sahaja tidak mencukupi dan pembuat EV tulen seperti Polestar mempunyai banyak kerja di hadapan. Tumpuan kami kekal tidak berubah apabila kami menggandakan pengurangan pelepasan dalam rantaian bekalan kami.”

Selain jejak alam sekitarenvironmental footprint mereka dari pengeluaran, EV juga datang dengan social footprint. Polestar mengurangkan risiko sosial dan alam sekitar dalam rantaian bekalan yang kompleks dengan menggunakan rantaian blok untuk mengesan bahan berisiko kembali ke lombong. Kebolehkesanan bahan kini termasuk kobalt, mika, litium, nikel, kulit dan wool.

2024-Polestar-2-1.0

Projek Polestar 0, matlamat syarikat untuk mencipta kereta neutral iklim menjelang 2030, telah menarik lebih 20 pemain terkemuka dari pelbagai industri untuk mencari penyelesaian untuk menghapuskan CO2e dan memikirkan semula proses dan bukannya bergantung pada skim yang mengelirukan. Syarikat itu bekerjasama dengan Circle Economy dan STENA Recycling pada 2022 untuk mengukur impaknya dan menetapkan garis dasar pekeliling yang mana kerja akan dilakukan untuk meningkatkan penggunaan bahan mentah, biodiversiti dan kebolehkitar semula.

Komitmen Polestar terhadap kemampanan dan pengurangan karbon telah memperoleh pensijilan tambahan syarikat. Pada Februari 2023, syarikat itu menerima penarafan 17 berisiko rendah daripada Sustainalytics, seterusnya mengesahkan usahanya.

Previous post

GMA T.33 Spider Debut Dengan Kotak Gear Manual Sahaja

Next post

Proton Menunjukkan Jualan Kukuh Pada Suku Pertama 2023 Didahului Saga

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *