Berita Auto

Nilai Jual Semula Volvo XC90 T8 Kini Lebih Baik Berbanding Saingan

Mengambil masa sepuluh tahun, tetapi penurunan nilai XC90 T8 kini lebih rendah.

XC90 generasi pertama adalah kenderaan yang kacak walaupun selepas 9 tahun di pasaran. XC90 ini juga cepat menjadi kenderaan terlaris Volvo dan menjadi rujukan bagi semua SUV mewah dari Eropah yang menyusul pada tahun-tahun seterusnya.

Pada Jun 2016, XC90 yang baharu tiba di Malaysia dengan reka bentuk baharu, pengalaman kabin baru dan yang lebih penting, enjin kembar.

Ya, ini adalah SUV hibrid Volvo dan ditujukan untuk bersaing dengan Mercedes GLE (dahulu dikenali sebagai ML) dan BMW X5 PHEV.

Dengan harga bermula dari RM403,888, ia masih berharga lebih baik daripada X5 dan GLE dan menawarkan ciri-ciri yang setara, perabot mewah serta dinamik memandu.

Volvo Cars mempunyai penjual terbaik pada masa itu dan selepas hanya dua tahun, ia menjadi penjual global terbaik dan pemulih terbaik bagi Volvo Car Sweden. Ya, generasi kedua XC90 memberikan lonjakan besar dalam jualan global.

Menariknya, sepanjang tahun terdapat peningkatan pada XC90 generasi kedua ini dan pada tahun 2022 yang lalu, versi XC90 B5 tiba dengan harga RM386,842 dan laris di pasaran berbanding para saingannya.

Sementara itu, iklan kereta terpakai telah melihat sebilangan unit XC90 dari tahun 2016 hingga 2018 untuk dijual dan ini adalah perkara biasa kerana pemilik pertama kini mencari SUV baharu atau yang telah dinaik taraf.

Sekarang, semakan pantas secara dalam talian dan anda akan melihat bahawa Volvo ini mempunyai nilai jual semula yang lebih baik daripada para saingannya seperti yang dilihat di laman web kereta terpakai dalam talian.

Selanjutnya, pada April 2021, Volvo melanjutkan jaminan bateri bagi hibrid plug-in mereka kepada 8 tahun atau 160,000 kilometer yang dilalui.

Apa yang perlu diperhatikan. Mulakan dengan pemeriksaan kesihatan bateri hibrid yang boleh disahkan dengan mana-mana pengedar Volvo. Kemudian periksa skrin infotainment ‘tablet’. Pastikan semuanya berfungsi.

Ingat, kebanyakan peniaga kereta terpakai tidak akan membenarkan anda membawa Volvo XC90 mereka ke pengedar Volvo rasmi untuk menyemak XC90 melainkan anda meletakkan tempahan RM1,000 yang boleh dikembalikan. Ini adalah untuk menjaga daripada pembaziran masa.

Luangkan masa untuk mencuba semua fungsi yang berbeza kerana ini adalah sebahagian daripada sistem perjalanan kereta.

Enjin harus mudah diperiksa, tiada kebocoran di bawah dan semasa ujian memandu tidak seharusnya ada keengganan dalam pecutan dan penurunan gear.

Gearbox harus bertukar tanpa gegaran atau keengganan. Tayar mungkin haus (ini adalah kenderaan terpakai, bukan?) dan ini boleh mengurangkan pengendalian dan kelancaran memandu di jalan raya kita.

Periksa semua fungsi elektrik seperti tingkap, cermin sisi, tempat duduk depan elektrik, dan pintu belakang kuasa.

Hari ini, peniaga kereta terpakai mengenakan bayaran pemprosesan antara RM2,500 hingga RM3,500 dan ini tidak termasuk insurans baharu dan cukai jalan. Inilah cara mereka buat duit.

Jika anda membeli dari pemilik terus, maka anda menjimatkan yuran ini dan hanya perlu mengalami beberapa kesulitan untuk melawat JPJ untuk menukar nama (ia akan mengambil kurang dari 2 jam dalam pengalaman peribadi kami).

Anda juga boleh melawat pengedar Volvo SELEKT untuk mencari XC90 T8 terpakai dan pastikan bahawa SELEKT telah memeriksa unit tersebut, memberi anda jaminan bahawa ia sedia untuk pemilikan tanpa masalah.

Spesifikasi Volvo XC90 T8

Enjin: 2.0-liter, enjin inline-4 turbocharged, All-Wheel-Drive

Kuasa kuda: 320hp @ 5,700rpm

Tork: 400Nm @ 2,200rpm

Kuasa Elektrik Bateri: 87hp @ 7,000rpm dan 240Nm

Gearbox: automatik 8-kelajuan

Pecutan 0-100km/j: 5.6 saat

Kelajuan Maksimum: 230km/j

Kecekapan Bahan Api: 47.6 km/l (combined cycle)

Roda dan Tayar: aloi 20 inci, 275/45

Previous post

Bilakah Tan Chong Akan Bawa Masuk GAC dan Aion Ke Malaysia?

Next post

BMW MINI Minta Maaf di Pameran Motor Shanghai 2023

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *