Anugerah / VOTY / Pameran Motor

Bilakah Tan Chong Akan Bawa Masuk GAC dan Aion Ke Malaysia?

Kenderaan GAC dan Aion menarik perhatian kami di Pameran Auto Shanghai.

Semasa berada di Pameran Auto Shanghai 2023, kami menjumpai pelbagai jenama kereta Cina yang dikenali dan tidak dikenali. Satu jenama yang menarik perhatian kami ialah GAC – sebuah jenama yang diperkenalkan ke Malaysia melalui Warisan Tan Chong. Produk pertama mereka di Malaysia, GS3, mungkin bukan yang paling mengagumkan tetapi berharga kompetitif.

Namun, GAC telah berkembang pesat dalam beberapa tahun terakhir dan bahkan melahirkan jenama premium baharu bernama Aion dan juga memiliki banyak New Energy Vehicles yang sedang dibangunkan. Sebelum kami terlalu ghairah, mari kita lihat GAC GS3 BARU yang dipamerkan dengan rak basikal yang dipasang.

GS3 baru ini lebih panjang 60mm dengan jarak roda 90mm lebih panjang dan overhang yang lebih pendek. Ia juga 55mm lebih rendah ke tanah dan 25mm lebih lebar. Ruang bagasi masih kecil pada 341L, tetapi ada enjin turbo 1.5L baru dan DCT 7-kelajuan jenis kopling basah. Produk keseluruhannya kelihatan dan terasa lebih mewah dengan paparan digital ganda, pemilih peralihan gaya Porsche dan reka bentuk yang menarik perhatian. Jika ini masuk ke Malaysia di bawah RM100,000, Proton X50 mungkin akan menghadapi masalah.

GAC GS8 juga kelihatan seperti mendapat penyegaran di China. Pada tahap minimum, SUV bersaiz penuh ini mempunyai grille depan dan bumper baharu. Generasi kedua diperkenalkan pada tahun 2021, didorong oleh enjin turbo 2.0L yang dipadankan dengan automatik 8-kelajuan. Terdapat juga versi hibrid dengan kuasa pacu Toyota.

Model yang benar-benar menonjol ialah Emkoo, yang diperkenalkan setahun yang lalu di China. Ia menawarkan pandangan ke bahasa reka bentuk masa depan GAC dengan ‘Illuminant Grille’ berbentuk V. GAC Emkoo boleh didapati sebagai kenderaan hibrid atau petrol berturbo. Setakat ini, ia telah ditunjukkan di Filipina, menjadikan Asia Tenggara sasaran yang jelas untuk diperkenalkan kepada khalayak global.

Yang paling menarik perhatian adalah Hyper GT yang baru diperkenalkan sebagai pesaing Taycan dan hypercar elektrik, Hyper SSR. Kedua-dua kenderaan ini menarik banyak perhatian dari media domestik dan antarabangsa. Mudah untuk melihat mengapa.

Hyper SSR ialah supercar eksklusif China yang dikatakan dapat memecut dari 0-100km/j dalam masa kurang dari 2 saat dalam konfigurasi paling kuat.

Aion juga mempunyai pelbagai kenderaan yang lebih biasa. Berikut adalah beberapa gambar Aion LX Plus, S Plus, V Plus, Y Plus dan Y Younger. Semua ini adalah kenderaan elektrik dalam pelbagai konfigurasi dan gaya badan.

Jadi, pertanyaannya, bilakah Warisan Tan Chong akan membawa masuk kenderaan GAC dan Aion yang mengagumkan ini ke Malaysia? Sejauh ini, belum ada pengumuman rasmi mengenai kemungkinan kedatangan model-model ini. Namun, melihat potensi mereka dan keseronokan yang mereka timbulkan di Pameran Auto Shanghai, kita boleh berharap bahawa Tan Chong akan mengambil tindakan secepat mungkin.

Kita perlu mengikuti perkembangan ini dengan teliti, kerana pasaran automotif Malaysia mungkin akan melihat lebih banyak pilihan menarik dalam masa terdekat. Dari GS3 yang diperbaharui hingga ke hypercar eksklusif Hyper SSR, GAC dan Aion pastinya memiliki kenderaan yang berpotensi mengubah landskap industri automotif di Malaysia.

Previous post

Tobias Suhlmann Ketua Pegawai Reka Bentuk Baharu McLaren

Next post

Nilai Jual Semula Volvo XC90 T8 Kini Lebih Baik Berbanding Saingan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *