Anugerah / VOTY / Pameran Motor

BMW MINI Minta Maaf di Pameran Motor Shanghai 2023

Insiden Aiskrim Percuma Yang Menimbulkan Kontroversi

Pameran Mobil Shanghai, salah satu acara otomotif terbesar di dunia, telah pun berlangsung. Minggu lalu, Pameran Mobil Shanghai Antarabangsa ke-20 dibuka untuk media dan tetamu industri. Pameran ini diadakan di Pusat Pameran dan Konvensi Nasional di Shanghai.

Auto Shanghai 2023 adalah pameran otomotif antarabangsa kelas A pertama yang diadakan di China setelah pemulihan dari pandemi COVID-19. Dengan 13 tapak pameran indoor, pameran ini menawarkan kawasan pameran lebih dari 360,000 meter persegi. Lebih dari 1,000 syarikat dari 20 negara berpartisipasi dalam pameran otomotif ini dan lebih dari 1,500 kenderaan dipamerkan.

Pameran ini turut dihadiri oleh pameran mobil dari Jepun, Korea, dan Eropah. Namun, pameran otomotif China mencuri perhatian dengan kenderaan elektrik berteknologi tinggi yang dijual dengan harga di bawah jangkaan pasaran. Great Wall Motors, Chery, BYD, GAC, dan Geely, yang sudah dikenali di Malaysia, menampilkan pelbagai model baharu.

Namun, BMW Group menjadi tumpuan utama dengan insiden ‘diskriminasi aiskrim’ mereka. Video yang tersebar meluas di media sosial minggu lalu menunjukkan dua pekerja China di tapak MINI yang mengatakan kepada tetamu China bahawa aiskrim percuma sudah habis, sebelum mengambil satu kotak dari peti sejuk dan menyerahkannya kepada seorang lelaki asing beberapa saat kemudian.

Kejadian ini menimbulkan kemarahan di media sosial China, di mana pengguna mengkritik BMW Group dan MINI kerana memberikan perlakuan istimewa kepada orang asing. Beberapa orang bahkan menyeru untuk boikot terhadap pameran mobil ini, meskipun kita tahu bahawa kemarahan ini hanya berasal dari mereka yang tidak mampu membeli BMW atau MINI.

Kita yakin insiden ini tidak akan meningkatkan penjualan BMW dan MINI. Perhatikan dalam beberapa bulan mendatang.

Sementara itu, China merupakan pasaran terbesar BMW, telah melampaui Amerika Syarikat sekitar sepuluh tahun lalu. Tahun lalu, BMW Group menghantar 792,000 kenderaan ke China, berbanding dengan 362,000 unit untuk Amerika Syarikat dan 878,000 unit untuk Eropah yang dikongsikan oleh jabatan PR BMW.

Insiden aiskrim percuma ini berlaku semasa promosi pemberian 300 aiskrim oleh Mini di Pameran Motor Shanghai 2023. Kejadian tersebut menimbulkan pergaduhan di platform media sosial China, Weibo, dengan “BMW Mini” menjadi topik perbincangan hangat.

Akibat insiden ini, unit Mini dari BMW, pameran mobil mewah Jerman, terpaksa meminta maaf berulang kali setelah dituduh melakukan diskriminasi terhadap pengunjung China saat membagikan aiskrim percuma di pameran otomotif Shanghai.

Pengguna internet China mencaci BMW pada hari Khamis, menuduhnya melakukan diskriminasi di Pameran Motor Shanghai. Mereka mendakwa bahawa pekerja di tapak Mini lebih memilih orang asing daripada pengunjung domestik saat membagikan aiskrim percuma.

Meskipun Mini telah meminta maaf, insiden ini mengajarkan pelajaran penting tentang kepekaan budaya dalam bisnes antarabangsa. Harapannya, pihak BMW Group akan mengambil insiden ini sebagai pengajaran berharga dan mengelakkan kesalahan serupa di masa depan.

Akhir kata, Pameran Motor Shanghai 2023 akan terus menjadi topik hangat, baik dari segi inovasi teknologi yang dipamerkan maupun insiden yang terjadi. Para peminat otomotif pastinya menantikan acara serupa di masa depan dengan harapan lebih banyak kejutan dan, tentu saja, lebih sedikit kontroversi.

Previous post

Nilai Jual Semula Volvo XC90 T8 Kini Lebih Baik Berbanding Saingan

Next post

“Larangan Aktiviti Hooning di Queensland – Adakah Ini Langkah yang Betul?”

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *