Sukan

Bakat Muda Digalakkan Sertai Dunia ‘Porsche Motorsport’

Pasukan Sime Darby Racing bersedia untuk Porsche Carrera Cup Asia 2023 dengan kerjasama EBM dan pelumba muda Nazim Azman.

Porsche Malaysia, dengan sokongan Sime Darby Auto Performance, mengumumkan penyertaan Pasukan Sime Darby Racing dalam Porsche Carrera Cup Asia (PCCA) 2023. Bermitra dengan Earl Bamber Motorsport (EBM), pasukan ini akan menampilkan pelumba muda berbakat Malaysia, Nazim Azman, sebagai pemandu utama.

Pasukan Sime Darby Racing akan berlumba dengan kereta 911 GT3 Cup yang menampilkan corak batik ikonik Malaysia, bersaing dalam kategori PCCA PRO. Musim ke-20 PCCA akan kembali merentasi Asia pada tahun 2023, bermula di Malaysia, kemudian melalui Korea, Jepun, Thailand, Singapura, dan berakhir di Shanghai, China, pusat Porsche Motorsport Asia Pasifik.

Kerjasama dengan EBM, pasukan yang diasaskan oleh Earl Bamber, seorang juara PCCA dua kali, pemandu Porsche Works, dan juara 24 Hours of Le Mans dua kali, akan memberi sokongan teknikal kepada Pasukan Sime Darby Racing. EBM dan Porsche Malaysia berbagi visi untuk melahirkan generasi baru pelumba.

Nazim Azman, bekas pelumba FIA Formula 3, akan menjadi wajah baru Pasukan Sime Darby Racing dalam PCCA 2023, memanfaatkan kerjasama strategik antara EBM dan Porsche Malaysia. Ini akan membantu melonjakkan bakat muda tempatan ke pentas dunia Porsche Motorsport.

Christopher Hunter, Ketua Pegawai Eksekutif Sime Darby Auto Performance, menyatakan, “Kami berkomitmen untuk memelihara DNA sukan motor Porsche melalui penyertaan kami dalam Porsche Carrera Cup Asia tahun ini. Kami bangga dapat terus menyokong bakat teknikal muda tempatan melalui kerjasama dengan Porsche Motorsport Asia Pasifik, yang akan meningkatkan kemahiran teknikal mereka dalam sukan motor.”

Alexandre Gibot, Pengarah Urusan Porsche Motorsport Asia Pasifik, menambah, “Kami gembira melihat pasukan Malaysia, diwakili oleh Porsche Malaysia, bergabung dalam perlumbaan musim ini. Kami bangga mempunyai Nazim Azman dalam program PCCA Talent Pool dan menantikan kemajuan beliau dalam perlumbaan.”

Alexandre Gibot, Pengarah Urusan Porsche Motorsport Asia Pasifik, menambah, “Kami gembira melihat pasukan Malaysia, diwakili oleh Porsche Malaysia, bergabung dalam perlumbaan musim ini. Kami bangga mempunyai Nazim Azman dalam program PCCA Talent Pool dan menantikan kemajuan beliau dalam perlumbaan.”

Nazim Azman, pelumba Pasukan Sime Darby Racing, mengungkapkan kegembiraannya bekerja dengan Porsche Malaysia dan EBM. “Saya percaya peluang ini akan memperkaya pengalaman dan pengetahuan saya dalam perlumbaan GT,” katanya.

Musim perlumbaan akan bermula di Litar Antarabangsa Sepang pada 28 hingga 30 April 2023, kemudian melanjutkan ke seluruh rantau Asia, dan kembali ke Malaysia untuk pusingan 9 dan 10 pada 25 hingga 27 Ogos 2023.

Previous post

Perkhidmatan Garaj di Malaysia: GoCar Berkolaborasi Dengan TotalEnergies

Next post

Smart #3 Dilancarkan di Shanghai Auto Show 2023

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *