Anugerah / VOTY / Pameran Motor

Smart #3 Dilancarkan di Shanghai Auto Show 2023

SUV Coupé Elektrik Pertama daripada ‘smart’ Bakal Tiba di Malaysia.

Nampaknya smart #1 akan segera mendapat teman baru dalam pasaran Malaysia dengan kedatangan smart #3.

Apabila PRO-NET diperkenalkan dengan matlamat untuk memasarkan kereta pintar di Malaysia, hanya satu model yang ditawarkan, iaitu smart #1. Pada masa itu, ramai rakyat Malaysia beranggapan ini akan menjadi penawaran kereta elektrik pertama PROTON dengan harga yang sangat berpatutan (di bawah RM100k).

China auto show smart #3 1.0
Tangkapan skrin China Auto Show

Namun, hakikatnya, jenama ‘smart’ adalah jenama kenderaan elektrik premium kerana ia merupakan sebahagian daripada kumpulan Mercedes-Benz dan juga Geely Auto, yang bermakna ia akan dijual di kedai ‘smart’ yang berdiri sendiri dan dengan harga premium di Malaysia.

Kini, berita terbaru menyatakan bahawa ‘smart’ secara rasminya melancarkan coupé utiliti sukan pertama mereka, iaitu smart #3, di acara jenama eksklusif semasa pameran motor Auto Shanghai 2023.

Ini menandakan kemungkinan kedatangan model ini di Malaysia pada tahun depan di bawah PRO-NET dan seperti yang kami katakan sebelum ini, ia TIDAK akan diberi jenama semula sebagai PROTON.

SIARAN MEDIA:

Reka bentuk smart #3 merupakan interpretasi yang lebih sporty daripada falsafah reka bentuk yang dicipta khas oleh pasukan reka bentuk global Mercedes-Benz, dengan menjadikan konektiviti terkini sebagai prinsip panduan. Dengan pelancaran smart #3, ‘smart’ tetap setia kepada visi perintis asalnya dalam mencari penyelesaian terbaik bagi mobiliti bandar masa depan.

Dirk Adelmann, CEO smart Europe: “Kami bangga akhirnya dapat memperkenalkan coupé utiliti sukan pertama kami, smart#3 yang baharu kepada dunia. Sebagai perintis elektrik, ‘smart’ komited untuk memberikan pengalaman dan interaksi berkualiti tanpa kompromi.

Matlamat kami adalah untuk menangani keperluan mobiliti yang berbagai dan berubah. Oleh itu, ‘smart’ akan terus mengembangkan keluarga produknya untuk menawarkan pelbagai jenis kereta yang sesuai dengan pelbagai kumpulan pelanggan dan gaya hidup.”

Secara menarik, reka bentuk kereta smart yang baharu ini ditakrifkan oleh garisan lancar, halus dan lengkung yang sporty, bertujuan untuk meningkatkan prestasi aerodinamiknya. Tubuh kereta ini ditekankan lagi dengan banyak perincian reka bentuk.

Di bahagian depan, lampu depan LED CyberSparks yang lebih ramping digandingkan dengan “hidung jerung” yang menonjol dan grill lebar berbentuk A. Di bahagian tepi, bumbung dua tona yang menonjol bertemu dengan garisan e yang lancar dan berterusan yang menghubungkan tiang A dan C, mencipta siluet sporty yang elegan. Spoiler, tiang C, dan fender belakang bergabung dengan bumper untuk mencipta kelengkungan moden, sementara lampu belakang dengan elemen berpetak meningkatkan perasaan premium kenderaan ini.

Di bahagian dalam, kokpit mengesahkan semula tenaga sporty model ini dengan bentuk bulatan yang mengingatkan kepada masukan turbin, menyisipkan elemen berisi sepanjang seni bina yang tenang dan bergaya. Papan pemuka yang berukir mengalir dengan lancar ke dalam konsol tinggi, yang menempatkan kokpit pusat, skrin pusat 12.8 inci yang lebih tinggi.

Kombinasi cahaya semula jadi dari bumbung halo dan pencahayaan ambient berwarna-warni lebih memperkaya suasana dalaman yang lapang.

smart3-interior-2.1

Terima kasih kepada jarak roda yang lebih panjang, smart#3 menawarkan ruang dalaman yang lebih luas. Headrest bersepadu turut meningkatkan keselesaan memandu dan menggariskan lagi konsep reka bentuk dalaman yang sporty.

Sementara itu, sistem infotainment, dilengkapi dengan sistem bunyi Beats® 13-speaker, melengkapkan pengalaman kabin smart #3 yang futuristik.

Selain itu, smart #3 akan ditawarkan dalam warna-warna baharu dan menarik, termasuk Photon Orange Metallic yang cerah dan Electric Blue Matte futuristik untuk bahagian luar, serta pilihan dalaman Vibrant Brown yang baharu.

Sebagai kesimpulan, smart #3 yang baharu dilancarkan ini menjanjikan reka bentuk yang menarik, teknologi terkini, dan kualiti premium yang diharapkan daripada jenama ‘smart’. Dengan kedatangannya ke pasaran Malaysia tidak lama lagi, kami menantikan untuk melihat bagaimana model ini akan diterima oleh peminat kereta tempatan. Teruskan mengikuti perkembangan terkini mengenai smart #3 dan jangan lepaskan peluang untuk melihatnya sendiri di kedai ‘smart’ berhampiran anda nanti.

Previous post

Bakat Muda Digalakkan Sertai Dunia 'Porsche Motorsport'

Next post

Chery Lancar Dana Kebajikan Hijau AS$55 Juta Capai Matlamat ESG

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *