Berita Auto

YAB PM Anwar Mahu Duti Kereta Mewah Malaysia Dinaikkan

Perdana Menteri Malaysia mahu cukai kereta mewah yang lebih tinggi dan mesti dilaksanakan secepat mungkin.

Nampaknya harga jualan ‘kereta mewah’ akan meningkat tidak lama lagi, mungkin seawal 2024, kerana orang yang rapat dengan perkara ini telah berkongsi sedikit maklumat dengan kami.

Nampaknya Perdana Menteri Malaysia minggu lepas telah meminta Kementerian Kewangan (MOF) dan Kastam Diraja Malaysia untuk mengkaji menaikkan duti bagi kenderaan mewah di Malaysia.

Kemudian, pada hari Selasa (21 Mac 2023) minggu ini Persatuan Automotif Malaysia (MAA) telah dijemput untuk mengadakan perbincangan dengan Jabatan Kastam Di-Raja Malaysia (JKDM) di Suasana PJH, Blok A, Presint 2, Putrajaya.

Pada hari berikutnya, Rabu (22 Mac 2023) jenama kereta mewah di Malaysia, dan jenama motosikal mewah turut dipanggil ke JKDM untuk mengadakan perbincangan pusingan pertama mengenai permintaan baharu Perdana Menteri kita.

\Menariknya, TIADA pengeluar kereta Jepun dipanggil (termasuk Lexus) untuk perbincangan ini. Jenama besar Eropah dan jenama motosikal (termasuk MASAAM dan PEKEMA) semuanya hadir dan perbincangan itu membawa banyak reaksi negatif daripada pengedar kereta dan pengimport swasta yang hadir kerana mereka telah pun dikenakan pelbagai duti import untuk kenderaan pemasangan tempatan mereka dan juga mengimport sepenuhnya kenderaan mewah baru dan terpakai.

Sementara itu, dengan cadangan duti import tambahan untuk kereta dan motosikal mewah ini, harga jualan akan meningkat dan jenama Jepun, China dan Korea akan berada dalam kedudukan yang lebih baik untuk meningkatkan jumlah jualan mereka.

Buat masa ini semuanya hanya dalam tahap perbincangan dan ia akan turut menjejaskan PEKEMA (Pemegang AP) kerana duti kenderaan terpakai import mereka juga akan dinaikkan sejajar dengan kereta mewah serba baharu.

Ini juga akan menggerakkan pasaran kereta terpakai kerana terdapat banyak kereta mewah berusia 6 hingga 10 tahun yang telah susut nilai lebih daripada 50 peratus daripada nilai baharunya dan dengan duti yang semakin meningkat, nilai terpakainya akan bertakung satu atau dua tahun atau malah mungkin naik nilainya.

Ini adalah cadangan rendah hati kami buat MOF, JKDM dan juga MITI. Lihatlah ratusan juta Ringgit HILANG setiap tahun untuk supercar mewah bebas cukai yang berada di Langkawi dan juga Labuan.

Ini adalah cara yang lebih baik untuk mengutip hasil cukai dan bukannya menambah lebih banyak duti import ke atas kereta dan motosikal mewah kerana ia akan menjadi sukar untuk menentukan ‘mewah’ apabila kereta kompak pun dipanggil mewah malah sesetengah motosikal biasa pun dipanggil gaya hidup mewah.

Dengan kemewahan dan supercar bebas cukai Langkawi, kami tahu ia adalah kenderaan super mewah dan pembeli mereka pasti mampu membayar harga penuh dengan semua duti dibayar. Betul tak?

Previous post

Toyota Camry Tamat Pengeluarannya Di Jepun Selepas 43 Tahun

Next post

Iklan Pengedar Untuk Tempahan SUV PROTON X90 DIBUKA

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *