Bisnes

Toyota Camry Tamat Pengeluarannya Di Jepun Selepas 43 Tahun

Jepun akan menghentikan Camry untuk menumpukan pada crossover dan SUV

Bila kita sebut Toyota Camry, apakah yang terlintas di fikiran? Kejayaan? Mungkin, Perdana Menteri? Rujukan yang baik, kedua-duanya benar, tetapi mungkin perkataan yang kebanyakan orang akan kaitkan dengan kereta ini adalah, biasa kerana ia adalah biasa di jalan raya kita, malangnya, ia tidak begitu popular di Jepun dan oleh itu, semakin berkurangan di pasaran itu selepas 43 tahun.

Toyota Camry Discontinued 1.0

Nampaknya Toyota hanya menjual 6,000 unit Camry di Jepun tahun lepas yang sangat rendah untuk kereta yang selalunya dijual dengan volum tinggi (sehinggalah kegilaan SUV bermula) dan selepas 43 tahun sebagai salah satu kereta yang paling dikenali dan diminati di dunia, Camry tidak akan ada lagi dibikin di Jepun.

Jualan Toyota Camry mencecah lebih 21 juta unit di seluruh dunia dalam tempoh 43 tahunnya dan 1.3 juta daripadanya telah dijual di Jepun, malangnya, dengan sedan tidak lagi diminati dan sementara trend SUV dan crossover bermula di A.S. pasaran Jepun juga telah mengikutinya sekarang.

Di Jepun, van mini dan SUV nampaknya merupakan penjual volum tinggi yang membawa kepada jenama itu menawarkan adik kepada Toyota Camry, Toyota Crown, ditawarkan dalam gaya badan crossover walaupun ianya sedan sebelum ini. Malangnya, jenama itu tidak mempunyai rancangan untuk melakukan sesuatu yang serupa dengan Camry dan hanya akan menamatkan pengeluarannya.

Walau bagaimanapun, peminat Toyota Camry di luar Jepun masih akan dapat menikmati sedan yang menakjubkan ini kerana model kereta baharu itu masih akan dijual dan dibangunkan di luar Jepun dan sewajarnya begitu, kerana kereta itu sangat popular di Malaysia malah telah disenaraikan sebagai kereta terlaris di A.S. selama 15 tahun berturut-turut dari 2001.

Toyota Camry akan terus dijual di China, di mana sama seperti di Malaysia, kereta itu sangat diingini yang terbukti dengan 600,000 unit kereta itu dijual di seluruh dunia tahun lepas. Angka itu pastinya tidak berbohong dan dengan Honda Accord dikemas kini baru-baru ini, Camry pastinya akan datang, cuma tidak di Jepun.

Walau apa pun, seseorang mesti tertanya-tanya, adakah generasi seterusnya Toyota Camry akan dijual sebagai crossover atau SUV di pasaran tertentu seperti A.S.? Sekiranya ia berlaku, kemungkinan besar ia perlu dilakukan di pasaran yang tidak memihak kepada sedan dan nasib baik bagi kita, sedan masih agak menguntungkan di Malaysia.

Walau apa pun yang menyedihkan, kemajuan tidak dapat dihentikan dan seikonik Toyota Camry selama hampir 50 tahun ini, banyak tempat di dunia tidak lagi menginginkan kereta sedan dan tidak lama lagi SUV dan crossover mungkin mengeluarkan sedan daripada pengeluaran sepenuhnya. Kami berharap hari itu tidak akan tiba.

Segala maklumat terima kasih kepada Carscoops dan artikel penuh mereka dipautkan di sini.

Previous post

SDAC Diiktiraf Sebagai Pengedar Ford Terbaik Di Asia Pasifik

Next post

YAB PM Anwar Mahu Duti Kereta Mewah Malaysia Dinaikkan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *