Berita Auto

Suspensi Berorientasikan Keselesaan Untuk Model BMW Malaysia

BMW Malaysia bertukar kepada suspensi standard pada kebanyakan model popular mereka untuk keselesaan yang lebih baik.

Nampaknya jalan raya Malaysia terlalu berlubang untuk pelanggan BMW. BMW Malaysia baru sahaja menjajarkan semula spesifikasi portfolio produknya untuk menjaga keselesaan pelanggan dengan lebih baik dengan menukar kepada persediaan suspensi standard pada model paling popularnya. Adakah ini petanda bahawa pangkalan pelanggan setia BMW telah berumur atau petanda bahawa pelanggan yang lebih tua mula mempertimbangkan produk BMW? Kemungkinan ketiga adalah mungkin BMW Malaysia melakukan kesilapan dalam perancangan produk sebelum ini dan kini sedang memperbetulkannya.

Mulai Mac 2023, BMW Malaysia mengumumkan model berikut akan didatangkan dengan suspensi yang lebih selesa:

  • BMW 218i Gran Coupé
  • BMW 330i M Sport
  • BMW X3 sDrive20i M Sport
  • BMW X3 xDrive30i M Sport
  • BMW X3 xDrive30e M Sport

Penyelesaian tidak sama untuk setiap model.

Gran Coupé  218i menggunakan penggantungan standard untuk setup yang lebih lembut.

BMW-X3-M-White-5.0

330i M Sport kini menggunakan Suspensi M Adaptive, yang menggunakan dampers yang dikawal secara elektronik dengan kawalan individu untuk setiap roda berbanding Suspensi M Sport yang pernah digunakan sebelum ini. Suspensi Adaptive M baharu juga menukar tetapan dampernya mengikut mod drive yang dipilih, jadi anda masih boleh menurunkan taraf tetapan keselesaan anda dengan masuk ke mod Sukan.

01.-The-New-BMW-X3-sDrive20i-4.0

Bagi model BMW X3 – setiap satu mendapat penyelesaian individu. Model asas sDrive20i M Sport pernah datang dengan penggantungan M Sport tetapi kini mendapat penggantungan standard – penyelesaian yang sama seperti 218i Gran Coupé.

2023-BMW-330i-M-Sport-LCIG20-3.0

Sementara itu, xDrive30i M Sport, yang dahulunya mendapat Suspensi M Sport, kini mendapat Suspensi Adaptif. Plug-in hibrid xDrive30e M Sport juga dinaik taraf kepada Suspensi Adaptive, tetapi daripada penggantungan standardnya. Pada dasarnya, peningkatan terbesar diberikan kepada model terakhir ini, kerana ia bermula daripada tetapan penggantungan paling asas kepada yang paling canggih yang tersedia.

BMW-218i-FL_drive_2.0

Model facelift 330Li M Sport, yang dilancarkan dalam nafas yang sama seperti kemas kini penggantungan ini tidak diberikan penggantungan Adaptive M Sport yang sama seperti 3 Series jarak pendeknya. Sebaliknya, ia datang dari kilang dengan penggantungan ‘selesa’. Ia juga tidak jelas sama ada mana-mana perubahan penggantungan ini datang dengan kenaikan harga. Jika mereka melakukannya, ia tidak disebut secara eksplisit oleh BMW Malaysia.

Previous post

Mercedes-Benz GLC Coupé Serba Baharu Dilancarkan

Next post

Pandangan Pertama Model KIA Sportage 2022

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *