Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Mercedes-Benz GLC Coupé Serba Baharu Dilancarkan

Generasi baharu Mercedes-Benz GLC Coupé telah dipersembahkan.

Pada Jun 2022 yang lalu, Mercedes-Benz mempersembahkan generasi baharu GLC mereka, boleh dikatakan produk ‘bread and butter’ baharu syarikat itu sejak ia mula mengejar dan mengatasi C-Class dan E-Class dalam jualan di beberapa pasaran.

Hari ini, syarikat itu menunjukkan varian GLC Coupé yang lebih bergaya. Dikhabarkan bahawa Mercedes-Benz akan memudahkan barisan produk mereka yang luas dalam kereta generasi baharu ini, jadi peminat GLC Coupé akan gembira mengetahui ia telah berjaya dipilih.

Walaupun Mercedes-Benz memanggilnya model serba baharu, jelas sekali semakan penggayaan itu lebih evolusi, terutamanya dengan bahagian luaran.

Ini kelihatan seperti GLC Coupé terakhir dengan lampu depan dan lampu belakang yang lebih tipis, serta kerja permukaan yang lebih licin. Di dalam, anjakan reka bentuk utama yang ditunjukkan pada C-Class baharu telah sampai ke sini.

Skrin berorientasikan potret, bolong penghawa dingin segi empat sama lembut, dan rupa papan pemuka ‘cair’ semuanya ada di sini. Perlu diingat bahawa GLC Coupé baharu akan tersedia dengan sama ada bahagian luar Avantgarde dengan rim aloi ringan 18″ dan kemasan krom atau AMG Line dengan pakej hitam pilihan. Ini datang dengan roda sehingga 20″ diameter.

2024-Mercedes-Benz-GLC-Coupe-1.0

Dari segi kuasa, semua varian GLC Coupé kini dilengkapi dengan beberapa tahap elektrifikasi dengan teknologi 48 volt dan integrated starter-generator.

Pilihan hibrid ringan termasuk: enjin petrol 2.0L dan 2.0L diesel 4-silinder pengecas turbo dalam varian 200, 300, 220d dan 300d. Setiap satu didatangkan dengan motor elektrik yang menambah 23hp dan 200Nm tork. Masa 0-100km/j berjulat dari 6.3 saat hingga 8.1 saat pada model ini.

Pilihan Hibrid Plug-in juga menggunakan enjin petrol 2.0L dan diesel 4-silinder pengecas turbo yang sama tetapi dalam varian 300e, 400e dan 300de. Motor elektrik di sini menambah tork 100kW dan 440Nm. Bateri 31.2kWj yang cukup besar dipasang untuk pemanduan elektrik tulen melebihi 110km pada cas penuh. Julat 0-100km/j dari 5.6-6.7 saat. Model ini boleh mengambil pengecasan AC 3 fasa 11kW atau pengecasan pantas DC 60 kW pilihan, yang mengambil masa 30 minit untuk mengecas semula bateri sepenuhnya.

Suspensi sukan adalah standard dengan suspensi udara AIRMATIC tersedia sebagai pilihan. GLC Coupé baharu didatangkan dengan kamera 360 darjah dengan “bonet telus” digital dalam mod off-road.

Dari segi saiz, ini masih kurang praktikal berbanding GLC standard tetapi ia adalah 31mm lebih panjang dan 5mm lebih tinggi daripada GLC Coupé sebelumnya. Ia juga mempunyai jarak roda yang lebih panjang dan overhang yang lebih panjang. Ruang but naik sebanyak 45 liter apabila semua tempat duduk dinaikkan dan 90 liter apabila tempat duduk belakang dilipat ke bawah.

Peralatan standard termasuk pintu belakang berkuasa, paparan besar, penyepaduan telefon pintar, pengecasan telefon wayarles, tempat duduk hadapan yang dipanaskan dan banyak lagi.

Previous post

Kia EV9 Diperkenalkan Sebagai Kenderaan Elektrik 3 Baris Pertama Jenama

Next post

Suspensi Berorientasikan Keselesaan Untuk Model BMW Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *