Berita Auto

Proton X90 Akan Tetap Berjaya Walaupun Tanpa Apple CarPlay/Android Auto

Kami tidak fikir kejayaan Proton X90 yang akan datang akan terjejas dengan tidak adanya Apple CarPlay.

proton-x70-head-unit-android-1.0
Proton X70 Head Unit – Android

Minggu ini, Proton mempersembahkan imej pertama dan berkongsi butiran SUV 3 baris mereka, X90. Ramai yang teruja dengan ketibaan kenderaan ini tetapi kami tidak dapat mengelak daripada menyedari, dari beberapa komen pengkritik, mempersoalkan kekurangan Apple CarPlay dan Android Auto pada X90.

Android Auto dan Apple CarPlay ialah dua interface bebas yang telah menguasai industri hiburan dalam kereta dalam beberapa tahun kebelakangan ini.

Pemikiran di sebaliknya cukup mudah – orang ramai menggunakan telefon pintar mereka untuk navigasi dan muzik, jadi mengapa tidak mencerminkan beberapa fungsi utama ini terus ke sistem maklumat hiburan kereta? Adakah ia akan mengganggu pemandu? Mungkin, tetapi inputnya sangat terhad dan visual biasanya sangat jelas.

Kami menyukai Apple CarPlay dalam bentuk berwayar dan tanpa wayar. Kami tidak menggunakan telefon Android, jadi kami tidak dapat menyatakan dengan pasti perasaan kami tentang Android Auto, tambahan pula kami difahamkan sokongan rasmi masih tiada di Asia Tenggara. Kami sudah memandu berpuluh-puluh malah beratus kereta dengan Apple CarPlay dan buat masa ini, tidak pernah memiliki sendiri kereta dengan Apple CarPlay. Tiada kereta milik keluarga terdekat mempunyai CarPlay. Tiada kenderaan keluarga mertua mempunyai CarPlay. Dan kami semua cukup gembira dengan kenderaan kami.

Lebih penting lagi, Proton X50 dan X70 tidak mempunyai Apple CarPlay atau Android Auto dan ini adalah dua kenderaan paling penting dalam pemulihan syarikat sejak 2018. Mereka telah menjual puluhan ribu SUV ini dan, ya ada aduan, tetapi kebanyakannya bertahan tanpa salah satu daripada sistem pencerminan telefon ini.

Geely, pemilik separa Proton, ialah sebuah syarikat yang mempunyai visi holistik untuk tempatnya dalam industri automotif. Mereka membuat keputusan besar dan kami percaya sistem maklumat hiburan ECARX mungkin sebahagian daripada gambaran besar itu. Proton mungkin mahu membekalkan X90 dengan Apple CarPlay, tetapi mungkin tangan mereka terikat.

Lagipun, membekalkan X90 dengan Apple CarPlay pasti akan menambahkan harga kereta kerana kosnya yang agak tinggi dan kami difahamkan, Apple adalah sebuah syarikat yang cerewet dan bukan senang untuk berkerjasama dengan mereka.

Walau apa pun, pelanggan masih akan melihat kepada harga X90 dan sanggup melepaskan teknologi perisian ini kalau itu bermakna mereka dapat menjimatkan gaji setahun untuk kenderaan mereka yang seterusnya.

Previous post

Lamborghini EV Pertama TIDAK Akan Menjadi Crossover

Next post

Tidak Lama Kemudian ... Ferrari Malaysia Dapat Pengedar Baharu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *