Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Lamborghini EV Pertama TIDAK Akan Menjadi Crossover

Lamborghini EV pertama ditetapkan sebagai kereta 2 + 2 GT

Raging Bull Itali telah memberi kita sekilas gambaran tentang pengganti hibridnya kepada Aventador yang ikonik dan ia adalah hibrid berprestasi tinggi yang dilengkapi dengan V12 yang menderu dan kini Lamborghini telah mendedahkan ia sedang mengusahakan kenderaan elektrik (EV) sepenuhnya pertama.,untuk dikeluarkan pada tahun 2028, yang TIDAK akan menjadi crossover seperti yang ramai jangkakan.

Lamborghini Revuelto

Sesuai kepada warisan sukannya dan pertalian dengan kereta berprestasi hampir sempurna yang menyebabkan hampir semua kereta lain “bau asap”, Lamborghini tidak akan memberikan kami SUV crossover sebagai EV pertamanya, tetapi kereta 2 + 2 Grand Tourer (GT). Jadi sekali lagi, dalam fesyen Lamborghini klasik, jenama itu sekali lagi bertentangan dengan norma dan kami menyukainya.

Selain menjadikan seluruh barisannya bergaya hibrid menjelang akhir tahun depan, Lamborghini akan menambah barisan model keempat untuk membantu syarikat mencapai matlamatnya untuk mengurangkan pelepasan karbon sebanyak 80 peratus dan memandangkan jenama itu sudah mempunyai SUV serta  barisan coupe, ini pastinya akan menjadi pendedahan yang menarik.

Stephen Winkelmann, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Automobili Lamborghini, berkata “Ia akan menjadi gaya badan baharu, kerana apa yang tiada dalam barisan hari ini ialah GT 2+2, dan saya fikir ini akan menjadi tambahan yang baik kepada dua kereta supersport dan SUV.”

Dalam e-mel yang menjelaskan kenyataan Winkelmann, Lamborghini berkata bahawa kereta EV baharu itu tidak akan menampilkan keupayaan off-road Urus, menafikan khabar angin bahawa ia akan berbentuk crossover. Dan berdasarkan kenyataannya sebelum ini, Winkelmann secara terang-terang menyatakan bahawa kereta baharu itu akan menjadi GT 2 + 2 untuk mengisi kekosongan dalam barisan jenama dengan gaya badan yang berbeza.

Selain itu, penambahan EV 4 tempat duduk pasti akan membantu Lamborghini mencapai khalayak yang lebih luas kerana tidak ada kekurangan kereta berprestasi tinggi di dunia yang dianggap ikonik malah prolifik seperti Porsche 911, Ford Mustang, Chevrolet Camaro dan sebagainya. 911 secara khusus kini akan menghadapi saingan daripada kereta ini.

Lamborghini belum lagi mendedahkan reka bentuk, tetapi GT kemungkinan meminjam banyak isyarat reka bentuk dari Revuelto yang didedahkan baru-baru ini dan ia kemungkinan tidak akan mencabar sama ada penggantian Revuelto atau Huracan  kerana Lamborghini telah mengatakan bahawa teknologi EV tidak mendahului siap kereta super dari segi prestasi mutlak.

 Lamborghini EV baharu akan menyertai barisan jenama yang sudah dielektrik dan Urus ditetapkan untuk menerima kemas kini yang besar tahun depan yang akan menjadikannya hibrid plug-in (PHEV). Penggantian untuk Huracan juga akan menampilkan beberapa keupayaan semua elektrik untuk digunakan dengan enjin petrolnya dan, sudah tentu, Revuelto melengkapkan barisan.

Lamborghini Urus Performante

Gambar dan maklumat terimakasih kepada Motor1 dan artikel penuh mereka dipautkan di sini.

Previous post

Lamborghini Revuelto Debut Sebagai Pengganti PHEV Aventador

Next post

Proton X90 Akan Tetap Berjaya Walaupun Tanpa Apple CarPlay/Android Auto

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *