Bisnes

Permulaan Tahun Kukuh Jualan Proton 52% Pada Februari

Proton memulakan tahun 2023 dengan jualan yang mengagumkan pada bulan Februari.

Proton telah meneruskan permulaan tahun yang mengagumkan dengan melaporkan peningkatan jualan sebanyak 52% pada bulan Februari berbanding dengan bulan yang sama tahun lalu. Dengan jumlah keseluruhan 14,033 unit (termasuk jualan domestik dan eksport) dijual pada bulan lalu, jumlah jualan adalah 20.1% lebih tinggi daripada Januari. Jumlah jualan tahun hingga kini (YTD) telah meningkat sebanyak 88% menjadi 25,714 unit, menunjukkan peningkatan permintaan yang signifikan untuk kenderaan Proton.

Proton X70

Menurut laporan industri, jualan kereta Malaysia terus meningkat untuk bulan kedua berturut-turut, dengan anggaran jumlah keseluruhan industri (TIV) sebanyak 62,300 unit, ketika pemain industri bersegera memenuhi tempahan yang dikecualikan cukai jualan sebelum tarikh akhir 31 Mac. Bahagian pasaran Proton untuk bulan ini dianggarkan sebanyak 22.7%, menempatkannya di kedudukan kedua dalam ranking, dan mewakili peningkatan sebanyak 7.3% berbanding Februari 2022.

Pemimpin Jualan Sedan Segmen B – Persona

Proton’s Persona model is proving to be a popular choice among consumers, with three models achieving segment sales leadership. The Persona is now in its second consecutive month of sales leadership for B-segment sedans. With 2,313 units sold in February, the model broke through the 2,000-unit barrier for a third consecutive month, the first time it has achieved the feat since doing it for five months in a row from June to October 2020.

Proton Persona

Model Proton Persona terbukti menjadi pilihan popular di kalangan pengguna, dengan tiga model mencapai kepimpinan jualan segmen. Persona kini berada dalam bulan kedua berturut-turut sebagai pemimpin jualan untuk sedan segmen B. Dengan jumlah 2,313 unit terjual pada bulan Februari, model ini menerobos penghalang 2,000 unit untuk bulan ketiga berturut-turut, kali pertama ia mencapai kejayaan ini sejak berbuat demikian selama lima bulan berturut-turut dari Jun hingga Oktober 2020.

Proton X50 dan Exora Memimpin Segmen Masing-Masing.

Model Proton X50 berjaya mempertahankan kepimpinan pasaran SUV segmen B dan masih menjadi SUV paling popular secara keseluruhan. Pada bulan Februari, sebanyak 3,247 unit telah dijual dan jualan meningkat sebanyak 11% dalam dua bulan pertama tahun ini. Proton Exora juga sedang menikmati kebangkitan, dengan jualan pemimpin MPV segmen C meningkat sebanyak 216% dalam tempoh yang sama pada tahun 2022.

Proton X50 Pandu Uji

Model Proton lain yang berjaya pada bulan Februari termasuk Proton Saga, yang berjaya menjual 6,345 unit pada akhir bulan, mengekalkan kedudukan sebagai jualan terbaik Proton. Proton X70 menyampaikan 981 unit pada bulan Februari dan 1,914 unit secara keseluruhan untuk tahun ini. Akhir sekali, Proton Iriz mencatatkan prestasi terbaiknya sejak Ogos 2022, dengan 811 unit terjual yang membawa peningkatan sebanyak 156% untuk dua bulan pertama tahun ini.

Langkah Seterusnya Proton

Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif Proton, Roslan Abdullah, percaya permulaan kukuh syarikat itu pada tahun ini mencerminkan populariti tawaran model semasanya. Beliau juga menyatakan bahawa banyak jumlah jualan didorong oleh pemenuhan tempahan yang dikecualikan cukai. Bagaimanapun, nombor tempahan baharu Proton kekal sihat, menunjukkan bahawa syarikat itu berharap dapat meneruskan trajektori pertumbuhan jualannya sepanjang tahun ini.

Dalam beberapa bulan akan datang, Proton akan membuat beberapa pengumuman untuk membentuk arah syarikat pada tahun 2023 dan seterusnya. Ini akan menjadi tahun yang sibuk bagi Proton kerana ia menubuhkan kehadirannya di segmen baru, memasuki pasaran kenderaan tenaga baru (NEV), dan membina reputasi EVnya apabila jualan smart #1 bermula.

Previous post

Kami Pandu Civic Yang Terbaik Pernah Dikeluarkan Honda

Next post

Mengapa Menyeberang Jambatan Yang Tenggelam Berbahaya

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *