Bisnes

Ferrari Dan Naza Italia Sdn Bhd Akhirnya Berpisah

Terus terang, siapa yang menjual Ferrari di Malaysia tidak penting kerana tidak ramai yang mampu membeli atau menyelenggara sebuah Ferrari. Hanya berapa kerat sahaja yang mampu.

Sebenarnya, pengurusan Ferrari untuk Asia Pasifik sudah lama mencari-cari rakan kongsi baharu di Malaysia dan berita itu telah tersebar dalam industri dan itu tidak berapa memberangsangkan bagi rakan kongsi mereka yang sedia ada.

Bagi kami dan 99.7 peratusan rakyat Malaysia, ianya tidak penting siapa yang menjual kereta Ferrari baharu, SUV dan juga barangan mereka di Malaysia kerana peratusan kecil pembeli akan membeli daripada sesiapa saja yang dapat menyerahkannya kepada mereka.

Sementara itu, sebab mengapa Ferrari Asia Pasifik mencari rakan kongsi baharu adalah ini: Ferrari sebagai jenama, suka menuntut dari rakan kongsi mereka di setiap negara, keperluan mahal mereka.

Ferrari-296-GTS-SEA-Premiere-2.2

Keperluan seperti pengubah suaian bilik pameran setiap beberapa tahun di mana kesemua meja, kerusi, perabot, stationary dan juga bakul sampah mesti datang daripada pembekal yang ditetapkan mereka yang mempunyai premium harga yang besar (walaupun anda boleh menemui sumber tempatan yang sama pada harga yang lebih rendah, tidak boleh digunakan).

Pengubahsuaian bilik pameran mesti dilakukan dengan 100 peratus kelulusan mereka dan kos untuk melakukan ini mencecah jutaan dan Ferrari tidak akan tunduk, walaupun satu cm untuk menampung permintaan tempatan.

Kemudian terdapat pula entertainment dan dining 5 bintang yang kerap diperlukan rakan kongsi tempatan sediakan apabila pengurusan Ferrari melawat dan mereka mesti dilayan seperti ‘royalti automotif’.

Selama ini, rakan kongsi tempatan telah berusaha untuk menjual kereta mereka kepada pelanggan Malaysia dengan mendesak mereka agar menandai kotak pilihan menambah aksesori ratusan ribu ringgit seperti lencana dan barangan lain.

Di sinilah Ferrari sebagai sebuah syarikat membuat wang mereka yang nampaknya tidak mengalir balik kepada masyarakat yang memerlukan di seluruh dunia.

Ini daripada syarikat yang sangat menguntungkan dan mempunyai pelanggan yang menunggu 2 atau 3 tahun untuk supercar mereka tetapi mereka berpaling tadah apabila rakan kongsi mereka minta bantuan.

Jadi, apabila Ferrari mengarahkan Naza Italia untuk menaik taraf bilik pameran dan after sales mereka sebelum Covid dahulu, mereka tidak memikirkan tentang berapa lama masa yang diperlukan untuk Naza Italia mendapatkan kembali jutaan yang dibelanjakan untuk pengubahsuaian rupa baharu tetapi sebaliknya, mereka MENCARI rakan kongsi Malaysia yang baharu pula.

Dan kami difahamkan, bahawa Ferrari telah menjemput Sime Darby Motors dan Berjaya Group (H.R Owen) untuk mempersembahkan tawaran perniagaan mereka (memandangkan mereka sudah menjalankan perniagaan Ferrari di pasaran lain).

Menariknya, hanya dua kumpulan lain yang tidak diundang berminat untuk perniagaan itu melengkapkan jenama kereta mewah mereka yang sedia ada di Malaysia.

Jadi, nampaknya mereka tidak lama lagi akan merasai bagaimana rasanya menjadi rakan kongsi Ferrari di Asia dan kami mungkin akan ditolak tepi kerana menulis kebenaran tentang cara rakan kongsi perniagaan Malaysia dilayan.

Berikut ialah siaran media rasmi Naza Italia Sdn Bhd mengumumkan bahawa mereka telah menarik diri sebagai wakil Ferrari di Malaysia.

Naza-Ferrari-Statement

Previous post

Tawaran Kereta Volvo Mac 2023: Perjanjian Perkhidmatan dan baucar wallbox bernilai RM7,000

Next post

Royal Enfield HUNTER 350 Kini Di Malaysia Dengan Harga Dari RM22,000

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *