Berita Auto

Adakah Ford Explorer EV Baharu Ini Ford Yang Penting?

Sayangnya, tiada versi pemanduan kanan Ford Explorer EV ini dirancang buat masa ini.

Ford ialah jenama yang menarik di Malaysia kerana lencana Ford pernah menjadi pemandangan yang sangat biasa di Malaysia pada zaman dahulu kala. Walau bagaimanapun, hari ini, jenama itu telah menjadi lebih mewah dan sememangnya pemandangan yang jarang berlaku. Dengan itu, bolehkah SUV besar baharu Ford Explorer EV ini menjadi Ford yang paling penting dalam beberapa dekad?

Ford has a very interesting history in its home country, the U.S, as well as I’m sure many would have already watched Ford V Ferrari, showed how Ford made the most important car in American racing, and if you haven’t, do watch it, but long story short, the brand went from one of the most successful local brands in the country to completely axing its entire lineup of sedans a few years ago.

Ford mempunyai sejarah yang sangat menarik di negara asalnya, A.S., Kami pasti ramai yang sudah menonton filem Ford V Ferrari. Ia menceritakan kisah bagaimana Ford membuat kereta paling penting dalam perlumbaan Amerika, dan jika anda belum menontonnya, highly recommended. Jenama itu beralih daripada salah satu jenama tempatan yang paling berjaya dalam negara kepada menghentikan sepenuhnya keseluruhan barisan sedannya beberapa tahun lalu.

Moreover, when Ford introduced the Ford Mustang Mach E in the U.S, it was met with a lot of controversy and now, the brand is set to do something similar. The ever popular Ford Everest SUV is set to become an electric vehicle (EV), so will the public react negatively again?

Apabila Ford memperkenalkan Ford Mustang Mach E di A.S., ia telah disambut dengan banyak kontroversi dan kini, jenama itu bersedia untuk melakukan sesuatu yang serupa. SUV Ford Everest yang popular bakal menjadi kenderaan elektrik (EV). Adakah orang ramai akan bertindak balas secara negatif sekali lagi?

Tetapi itu tidak penting, di Malaysia kerana buat masa ini, tidak ada rancangan untuk SUV elektrik yang dibina di atas platform Volkswagen ini, dibina dalam platform pemanduan tangan kanan tetapi itu mungkin yang terbaik kerana ia tidak kelihatan seperti Ford SUV yang bergaya ini akan menjadi murah jadi ia tidak akan mempunyai ramai pembeli di Malaysia.

Walau apa pun, Ford Explorer EV kelihatan sangat diingini dan menampilkan rim berbentuk bintang, lampu hadapan yang tajam, hampir gaya McLaren dengan gril tertutup dan perkataan “Explorer” yang tertera di bahagian tengah hud hadapan, serupa dengan Range Rover serta lampu ekor berbentuk L terbalik.

Bahagian dalam Ford Explorer EV juga kelihatan sangat premium dan mempunyai kabin belakang yang luas dengan jahitan berlian pada kulit dan tempat duduk belakang luar juga mempunyai tapak tempat duduk yang boleh dipanjangkan dengan bolong penghawa dingin belakang dan moon roof bersaiz penuh yang sepatutnya menjadikan dalaman hitam rasa kurang gelap.

Kabin hadapan Ford Explorer EV juga sangat bersih dan moden kerana ia menampilkan stereng besar yang rata di bahagian atas dan bawah serta paparan pemacu digital yang kecil dan segi empat tepat serta skrin infotainmen tengah yang besar diletakkan secara menegak yang nampaknya menempatkan semua kawalan lain (seperti Tesla) juga.

Buat masa ini, Ford Explorer EV sepatutnya hanya untuk Eropah dan juga tidak akan dijual di A.S. Ia dijangka mempunyai jarak elektrik sejauh 500km. Kereta itu juga dijangka tersedia dalam dua tahap kemasan dengan harga permulaan hanya di bawah €45,000 atau kira-kira USD48,250.

Ford

Amacam? Apakah pendapat anda tentang Ford Explorer EV ini? Adakah anda akan membelinya jika ia dijual di Malaysia?

Previous post

Tokyo Auto Salon Kuala Lumpur: Acara Perasmian Yang Menarik

Next post

Pusat 4S Kawasaki Shah Alam Utama Dibuka

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *