Bisnes

Volvo Cars Melaporkan Keputusan Positif 2022 Walaupun Mengemudi Cabaran

Volvo Cars mencapai kemajuan yang besar dalam cita-cita elektrifikasinya pada tahun 2022

Volvo Cars telah mengeluarkan laporan tahunan penuhnya untuk 2022 dan syarikat telah mencapai kemajuan yang ketara pada tahun itu dalam cita-cita strategiknya, kerana ia mempercepatkan ke arah matlamat untuk menjadi syarikat kenderaan elektrik (EV) sepenuhnya menjelang 2030 dan iklim berkecuali menjelang 2040.

Volvo C40 IMG_7245 Large 2
Volvo EX90

Volvo Cars telah melaporkan keuntungan operasi sebanyak 22.3 bilion SEK dan margin keuntungan sebanyak 6.8 peratus untuk tahun penuh 2022. Jumlah ini termasuk usaha sama dan bersekutu dan pencapaian ini mengagumkan kerana jenama menghadapi kekangan bekalan yang berpanjangan, lockdowns di China dan kos bahan yang dan logistik yang tinggi sepanjang tahun.

Jim Rowan, presiden dan CEO Volvo Cars, berkata, “Kami berjaya mengharungi pergolakan berat tahun ini dan mencapai kemajuan ketara dalam cita-cita strategik kami pada tahun 2022, sambil kami mempercepatkan matlamat kami untuk menjadi sebuah syarikat kereta elektrik sepenuhnya menjelang akhir tahun dekad dan iklim neutral menjelang 2040.”

Jim Rowan juga menambah bahawa syarikat itu kekal teguh dalam perjalanan strategiknya kerana Volvo Cars berhasrat untuk mencapai 50 peratus bahagian jualan global Volvo Cars elektrik sepenuhnya  dengan jejak karbon 40 peratus lebih rendah bagi setiap kereta dan keuntungan 8-10 peratus semua menjelang pertengahan dekad.

Volvo Cars juga menyaksikan jualan model elektrik sepenuhnyanya lebih dua kali ganda berbanding tahun sebelumnya pada 2022 menjadikan cita-cita elektrifikasinya menonjol sebagai kemuncak untuk tahun ini. Ini bermakna kereta elektrik sepenuhnya menyumbang 11 peratus daripada jumlah jualan Volvo pada 2022 berbanding hanya 4 peratus pada 2021.

Selain itu, siri Volvo Cars Recharge, yang terdiri daripada kenderaan elektrik sepenuhnya (EV) dan plug-in hybrid (PHEV) turut menunjukkan prestasi yang kukuh pada 2022 dan mencapai bahagian yang kukuh sebanyak 33 peratus untuk tahun itu dan 41 peratus pada suku keempat tahun itu juga.

Volvo C40 Recharge

Walaupun tahun 2023 kelihatan seperti tahun yang mencabar juga, Volvo Cars yakin jenama itu akan dapat mengatasi halangan dan menunjukkan prestasi yang kukuh sekali lagi. Memandangkan terdapat banyak permintaan untuk kereta baharu pada 2022, ini telah membantu meningkatkan jualan jadi adakah 2023 akan berbeza? Hanya masa akan menentukan.

Lebih-lebih lagi, Volvo Cars terus melihat permintaan yang sihat untuk keretanya walaupun terdapat ketidaktentuan global dan jenama itu malah mempunyai rancangan untuk mengatasi sebarang masalah yang mungkin dihadapi pada tahun 2023, termasuk mengukuhkan pelan pengoptimuman kos dan kecekapan yang komprehensif di seluruh organisasi untuk membantu mengimbangi peningkatan kos.

Volvo XC40

Jim Rowan menyimpulkan dengan berkata, “Kami telah menunjukkan pada tahun 2022 bahawa kami telah menghidupkan enjin pelaksanaan kami. Ini akan terus disampaikan pada 2023.” dan semoga Volvo Cars benar-benar melihat satu lagi tahun yang berjaya pada tahun 2023.

Previous post

SUV Proton VX11 Akan Dilancarkan Mac 2023 Dengan Harga Mungkin RM139,888

Next post

RHD Mazda CX-60 Untuk Debut Pasaran UK Konfigurasi 2.5L PHEV

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *