Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Adakah Bajet 2023 Benar-Benar Berinsentif Untuk Pemilikan EV?

Bajet 2023 mempunyai insentif yang betul, tetapi adakah industri mempunyai EV mampu milik yang sesuai untuk diterima pakai secara besar-besaran?

Kerajaan Malaysia telah mencadangkan bajet untuk 2023 yang merangkumi beberapa langkah yang bertujuan menggalakkan penggunaan kenderaan elektrik (EV). Cadangan belanjawan itu termasuk pelbagai insentif dan pelaburan yang boleh membantu untuk mengatasi beberapa halangan kepada penggunaan EV di Malaysia. Kami merasakan bahawa pada keseluruhannya, langkah-langkah ini adalah hebat. Walau bagaimanapun, dalam mengambil pandangan yang lebih luas mengenai prospek industri kereta, penggunaan EV yang meluas di Malaysia masih merupakan isu yang sukar untuk ditangani, dan mungkin bukan satu-satunya jalan ke hadapan yang terbaik. Tetapi mari kita lihat langkah-langkah yang dicadangkan secara terperinci terlebih dahulu.

Tesla Volvo XC40 Recharge 2.0

Salah satu langkah utama dalam bajet yang dicadangkan ialah insentif cukai baharu untuk EV. Di bawah skim yang dicadangkan, EV akan dikecualikan daripada duti import, duti eksais dan cukai jualan sehingga akhir tahun 2025 untuk model yang diimport sepenuhnya dan sehingga akhir tahun 2027 untuk model pemasangan tempatan. Ini bukan perkara baharu – hanya lanjutan kepada program cukai semasa untuk EV.

Walaupun ini bagus untuk jenama mewah dan berbilang jutawan Malaysia, masih terdapat hanya segelintir produk yang boleh dipertimbangkan oleh golongan pertengahan. Antaranya – Hyundai Kona ElectricOra Good Cat dan BYD Atto 3. Setiap satu daripadanya berharga melebihi RM150,000 untuk model jarak jauh mereka.

Kona-E-Max-1.0

Ya, pengecualian cukai penuh ke atas EV ialah cara terbaik untuk merangsang permintaan, tetapi bekalan EV mampu milik masih diperlukan. Ini berkemungkinan kerana EV adalah mahal untuk dihasilkan dan kekurangan global menjadikannya tidak praktikal untuk syarikat menjual produk yang lebih murah di pasaran. Malah Land Rover pun menghadapi masalah untuk menghalang pemilik Range Rover daripada ‘menjual’ kenderaan mereka yang baru dibeli untuk mendapatkan keuntungan kerana kekurangan bekalan.

Jadi, apa yang akan terjadi? Berkemungkinan besar Bimmers dan Benzes berkuasa petrol yang menguasai pasaran mewah di Malaysia perlahan-lahan akan digantikan EV. Mungkin untuk setiap 5 model C-Class, Mercedes-Benz Malaysia akan menjual satu produk EQ. Majoriti pembeli kereta mungkin masih akan menggunakan model petrol dan hibrid.

Sebagai tambahan kepada insentif cukai, bajet yang dicadangkan termasuk pembiayaan untuk pembangunan infrastruktur mengecas. Kerajaan bercadang untuk memperuntukkan sejumlah besar untuk memasang puluhan ribu stesen pengecasan di seluruh negara. Pembiayaan itu akan disediakan melalui dana infrastruktur caj baharu, yang akan diuruskan oleh Pusat Teknologi Hijau dan Perubahan Iklim Malaysia. Kami akan mempercayainya apabila kami melihatnya dahulu, tetapi dalam beberapa tahun akan datang ini EV mungkin lebih praktikal untuk dijalankan dengan infrastruktur pengecasan ini tersedia.

Setakat ini, kami sudah memandu uji perjalanan jauh dari Kuala Lumpur ke Johor Bahru dan balik dengan kenderaan elektrik – Volvo XC40. Pengalaman itu akan kami kongsi nanti.

Previous post

Peugeot 508 Ditingkatkan Dengan Teknologi & Reka Bentuk Baharu

Next post

Penghantaran Perodua Axia Berjalan Lancar Di Seluruh Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *