Berita Auto

Peugeot 508 Ditingkatkan Dengan Teknologi & Reka Bentuk Baharu

Peugeot 508 yang sangat menarik mendapat reka bentuk semula yang besar.

Peugeot 508 tidak diragukan lagi adalah salah satu kenderaan yang kelihatan terbaik yang tidak dijual di Malaysia. Untuk tahun 2023, ia telah diberi kemas kini yang cukup besar. Terdapat reka bentuk baharu dengan gril baharu yang kukuh untuk membingkai lambang Peugeot baharu. Lampu depan LED Matriks di hadapan dan lampu 3-claw taillight belakang telah diberi rawatan reka bentuk ‘slim’ untuk penampilan yang lebih moden. Terdapat juga roda aloi aluminium ‘Epherra’ 18″ baharu. Lencana 508 menampilkan tipografi baharu dan disiapkan dalam Basalt Grey.

Seperti sebelum ini, Peugeot 508 tersedia sebagai sedan dan wagon, dengan model Peugeot Sport Engineered berfungsi sebagai flagship.

2023-Peugeot-508-1.0

Semakan ini memperkenalkan sistem infotainmen Peugeot i-Connect baharu dengan skrin infotainmen 10″, sambungan wayarles dan kemas kini melalui udara. Sistem bunyi Focal 10 pembesar suara dan kamera tempat letak kereta HD juga disertakan. Perubahan peralatan penting lain termasuk but elektrik, kamera penglihatan malam, serta adaptive cruise control dengan fungsi stop & go. Kelompok instrumen digital 12″ turut disertakan.

Pilihan enjin konvensional termasuk enjin petrol pengecas turbo 1.2L 3-silinder (130hp), enjin petrol pengecas turbo 1.6L 4-silinder (218hp), dan turbodiesel 4-silinder 1.5L (130hp). Terdapat juga 3 pilihan hibrid plug-in berlencana ‘180’ dan ‘225’. Ini adalah model pacuan roda hadapan yang menggabungkan motor elektrik 81 kW kepada set motor petrol untuk mengeluarkan sama ada 150hp atau 180hp. Kedua-duanya mempunyai e-EAT automatik 8-kelajuan.

Model hibrid plug-in terakhir ialah model 508 Peugeot Sport Engineered (PSE) unggul. Model ini menampilkan pacuan semua roda, menggabungkan enjin petrol PureTech 200hp, motor elektrik 81kW di hadapan dan motor elektrik 83kW di belakang.

Kesemua 3 model PHEV mempunyai bateri 12.4kWj dengan pilihan untuk mengecas dengan pilihan pengecas 3.7kW atau 7.4kW. Mod Multiple Drive dan tetapan penggantungan boleh dipilih bergantung pada rangkaian kuasa.

Walaupun Peugeot kini berada di bawah pengurusan baharu, agak tidak realistik untuk 508 dibawa masuk ke Malaysia. Segmen sedan mengalami kemerosotan besar dan hanya jenama premium nampaknya masih mampu menarik pembeli.

Previous post

Pelancaran Cawangan Baharu Royal Enfield di Utara Malaysia

Next post

Adakah Bajet 2023 Benar-Benar Berinsentif Untuk Pemilikan EV?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *