Berita Auto

Perodua Axia serba baharu Dibuka Untuk Tempahan

Perodua Axia dengan casis baharu, kotak gear dan teknologi baharu telah diusik dan kini dibuka untuk tempahan.

Tempahan sudah dibuka oleh Perodua untuk Axia baharu mereka. Axia baharu akan dilancarkan dalam masa kurang sebulan dan ia mewakili perubahan generasi besar pertama sejak papan nama itu diperkenalkan pada 2014. Perodua Axia serba baharu dibina pada versi platform Daihatsu New Global Architecture (DNGA) dan membawa enjin petrol aspirasi semula jadi 1.0L 3-silinder, mungkin unit kuasa yang sama dalam Axia semasa dengan 67 kuasa kuda dan 91Nm tork tersedia. Apa yang baharu ialah kotak gear. Perodua memansuhkan manual 5-kelajuan dan memberikan Axia D-CVT sebagai standard. Perodua menawarkan penarafan bahan api dalaman 27.4km/l dengan rangkaian kuasa ini dan start-stop automatik Eco Idle.

Axia baharu juga akan membawakan beberapa ciri standard baharu walaupun pada paras trim ‘Axia G’ terendah, yang dianggarkan berharga sekitar RM38,600. Ini termasuk cermin tepi boleh laras elektrik, Brek anti-lock, Electronic Brakeforce Distribution, Brake Assist, Vehicle Stability Control, Hill-Start Assist, Traction Control, unit kepala audio standard dan paparan Multi-info LCD.

Trim Axia X (anggaran harga RM40,000) pula, anda mendapat tambahan lampu depan LED. Kemasan Axia SE (anggaran harga RM44,000) tambah Eco Idle auto start-stop, auto retractable wing mirrors with integrated turn signals, semi-bucket seat hadapan, LCD untuk takometer dan filem Solar & Security untuk tingkap.

Spesifikasi teratas Axia AV (anggaran harga RM49,500) menambah upholsteri separa kulit 2 tona untuk tempat duduk, paparan pelbagai maklumat TFT 7″ dan sistem infotainmen audio paparan 9″. Elemen digital nampaknya sama seperti yang terdapat pada Myvi facelift dan Ativa baharu. Tidak disebutkan tahap trim mana yang mendapat ciri Perodua Smart Drive Assist, tetapi ia disebut dalam brosur.

Varian ‘Gaya Axia’ telah digugurkan daripada barisan dalam generasi ini. Spesifikasi ‘Axia E’, yang telah digunakan oleh sekolah memandu selama bertahun-tahun sekarang, telah digugurkan bersama-sama dengan pilihan manual 5-kelajuan. Adakah sekolah memandu terus ditawarkan pilihan tidak tersenarai untuk kegunaannya? Ya ada. Tetapi kita tunggu pengumuman daripada Perodua dahulu. Ada saprais!

Perodua menawarkan Axia baharu dalam 5 pilihan warna:

  • Ivory White (solid)
  • Granite Gray
  • Lava Red
  • Glittering Silver
  • Coral Blue (baharu)

Previous post

Peugeot Akan Melancarkan Lima EV Baharu Dalam 2 Tahun

Next post

Perodua Sasar Untuk Memaksimumkan Pengeluaran Dan Pendaftaran Pada 2023

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *