Bisnes

Perodua Sasar Untuk Memaksimumkan Pengeluaran Dan Pendaftaran Pada 2023

Jelas sekali Perodua tidak berpendapat bahawa 2023 akan menjadi tahun yang perlahan untuk industri kereta.

2021-Perodua-Myvi-2.0
Perodua Myvi

2023 sepatutnya menjadi tahun di mana jualan kereta adalah perlahan dan ramai pembuat kereta sepatutnya menerima kesan negatif kerana ini, atau sekurang-kurangnya, itulah yang diramalkan ramai untuk industri automotif, namun, pembuat kereta tempatan, Perodua, nampaknya berfikir sebaliknya dan telah menyasarkan untuk memaksimumkan pengeluaran dan pendaftaran tahun ini.

Perodua akan berusaha untuk memaksimumkan angka pengeluarannya kepada 330,000 unit dan jualan kepada 314,000 unit tahun ini yang terdiri daripada pesanan tertunggak yang dibawa ke hadapan dari tahun lepas serta permintaan berterusan untuk kenderaannya tahun ini. Dengan keyakinan Perodua ini, adakah 2023 akan lebih baik daripada 2022 untuk industri automotif?

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Perodua, Dato’ Sri Zainal Abidin Ahmad berkata “Tahun ini (2023) memberikan peluang keemasan kepada kami kerana pengguna masih mempunyai keyakinan terhadap pasaran automotif. Malah, lebih separuh daripada jumlah sasaran kami adalah daripada tempahan yang kami kumpulkan tahun lepas tetapi masih belum diserahkan.”

“Memandangkan kapasiti pengeluaran tahunan permasangan biasa kami untuk kilang Perodua Manufacturing dan Perodua Global Manufacturing kami berada pada 320,000 unit pada kitaran dua-shif, kami masih boleh meningkatkan volum kami dengan meningkatkan produktiviti dan dengan memulakan overtime.” tambah beliau.

Dato’ Sri Zainal menyatakan bahawa impak pertumbuhan pengeluaran ini akan menjadi ketara kerana Perodua telah memperuntukkan RM10 bilion untuk membeli alat ganti daripada pembekal tempatan bagi memenuhi sasaran 2023nya. Sasaran pengeluaran dan jualan masing-masing adalah 14.2% dan 11.3% berbanding prestasi pengeluaran dan jualan Perodua pada 2022.

Screenshot 2023-02-01 at 17.
Perodua President and CEO, Dato’ Sri Zainal Abidin Ahmad

Dato’ Sri Zainal juga berkata “Ringkasnya, peningkatan dalam pengeluaran akan memberi (Perodua) rangsangan yang sangat diperlukan untuk industri tempatan kita untuk meningkatkan skala ekonomi mereka dan untuk bersaing dengan lebih baik di luar negara.”

Secara keseluruhan, Perodua telah mengeluarkan 4.68 juta kenderaan sejak ia mula dikeluarkan pada 1994 dan Dato’ Sri Zainal berkata berdasarkan tempoh menunggu bagi kebanyakan jenama, serta permintaan yang masih kukuh untuk kenderaan Perodua, TIV berpotensi mencecah 700,000 unit tahun ini.

Dato’ Sri Zainal juga berkata, “Bagi 2023, kami menyasarkan peningkatan dalam pengambilan kenderaan kepada 2.8 juta unit daripada 2.6 juta yang dicatatkan pada 2022. Pertumbuhan ini akan menjadi gabungan masa perkhidmatan yang lebih baik serta peningkatan ruang perkhidmatan kami di seluruh negara.”

Perodua Alza Launch July 2022
Perodua Alza Pelancaran Julai 2022

Walaupun Dato’ Sri Zainal juga mengakui bahawa inflasi yang lebih tinggi, peningkatan kadar faedah dan kos luaran seperti bahan api dan bahan mentah akan meningkat, beliau memberi jaminan bahawa “Kami (Perodua) memantau faktor ini dengan teliti tetapi pada masa ini, kami positif bahawa kami mempunyai cip yang diperlukan untuk memenuhi sasaran kami.”

Previous post

Perodua Axia serba baharu Dibuka Untuk Tempahan

Next post

Langganan Tesla Model 3 Bermula Pada Hanya AS$399 Di Amerika

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *